Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/72181
Title: | La mitología clásica en la poesía de Luis Alberto de Cuenca (1971-1996) | Other Titles: | Classical mythology in the poetry of Luis Alberto de Cuenca (1971-1996) | Authors: | Martínez Sariego, Mónica María Laguna Mariscal, Gabriel |
UNESCO Clasification: | 6202 Teoría, análisis y crítica literarias | Keywords: | Luis Alberto De Cuenca Classical Mythology Objective Correlative Mitología clásica Correlato objetivo |
Issue Date: | 2010 | Journal: | Cuadernos de filología clásica. Estudios latinos | Abstract: | This paper surveys the poetry of Luis Alberto de Cuenca published between 1971 and 1996. As a point of departure, we will present the aesthetic background of the generation of poets from the 70s. the paper will then analyse De Cuenca's poetic evolution from an erudition-oriented stage to the so-called "linea clara" ('clear line'). L. A. de Cuenca's classical background enables him to engage in a rich and multifarious process of negotiation with the Classical tradition in both phases of his poetic career. Classical material is ubiquitous in his poetry, but this paper will concentrate on the De Cuenca's creative use of Classical mythology, which works at three different levels: i) allusion on the level of erudition; ii) the use of myth to provide the main content of the poem; and iii) the occasional use of mythology as "objective correlative", that is, as a way of expressing emotion or personal experience through a mythological situation or chain of events. Este trabajo aborda los diferentes usos que hace de la mitologia clasica Luis Alberto de Cuenca en su obra poetica original, publicada entre 1971 y 1996. Previamente, situaremos las coordenadas esteticas de la generacion poetica de los 70 y analizaremos la evolucion poetica de L. A. de Cuenca, desde una etapa culturalista hasta la llamada «linea clara». L. A. de Cuenca, desde su condicion de clasicista, establece un dialogo fecundo con la tradicion clasica grecolatina en las dos etapas senaladas. La presencia de la materia clasica en su poesia es rica y variada, pero nuestro estudio se centrara en el ambito mitologico. Se concluye que caben varios propositos para la incorporacion de la mitologia clasica: la mera alusion erudita, de caracter puntual; el uso de la historia mitologica como anecdota principal del poema; y el empleo del episodio mitologico como correlato objetivo del sentimiento o vivencia que el poeta quiere transmitir en el texto. Este examen se realizara poema por poema, siguiendo el orden cronologico de publicacion de cada libro. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/72181 | ISSN: | 1131-9062 | Source: | Cuadernos De Filologia Clasica-Estudios Latinos [ISSN 1131-9062],v. 30 (2), p. 381-413 |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.