Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/70553
Title: ¿La experiencia de gestión o la notoriedad de marca? Qué impacta más en la internacionalización de las cadenas de franquicias de servicios españolas
Other Titles: Management experience or brand awareness? Which impacts more on the international of Spanish franchise service chains
Authors: Cerviño, Julio
Baena-García, Verónica
UNESCO Clasification: 5311 Organización y dirección de empresas
Keywords: Compañías de servicio
Franquicias
Internacionalización
Teoría de la agencia
Service companies
Franchising
Internationalization
Agency theory
Issue Date: 2017
Journal: Emprendimiento y negocios internacionales 
Abstract: Este trabajo identifica las variables que afectan la expansión internacional de las franquicias de servicios. Entre éstas se señalan la experiencia de gestión, la notoriedad de marca, el tamaño y el ratio de internacionalización. El estudio parte de un análisis empírico de 125 franquicias españolas con presencia en 44 países. Los resultados muestran que la experiencia en la gestión del modelo de franquicia, el grado de notoriedad de marca y el tamaño de la cadena afectan significativamente al número de países en los que la cadena está presente así como al número de tiendas y años con presencia internacional.
This paper focus on identifying the effects of several variables on the international expansion pursued by Spanish franchise service chains. These include: management and franchising experience, brand awareness, the international franchise ratio as well as franchisor’s size. This study is based on a survey of 125 franchisors doing business in 44 foreign countries. Findings allow us to conclude that franchising experience; together with brand awareness and company size are significantly associated with (i) the number of countries where the chain has a presence; (ii) the number of outlets abroad, and (iii) the years the chain has been operating overseas.
URI: http://hdl.handle.net/10553/70553
ISSN: 2530-5603
DOI: 10.20420/eni.2017.164
Source: Emprendimiento y negocios internacionales [ISSN 2530-5603], v. 2 (1), p. 20-31
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