Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/70345
Title: Developments in ESP: from register analysis to a genre-based and CLIL-based approach
Authors: Negro Alousque, Isabel
UNESCO Clasification: 570107 Lengua y literatura
550510 Filología
Keywords: ESP
Needs analysis
Register
Genre
CLIL, et al
Issue Date: 2016
Journal: LFE. Revista de Lenguas para Fines Específicos 
Abstract: English for Specific Purposes (ESP) has developed in the last five decades in response to learners’ communicative needs in specific scientific fields and professional settings. Since its emergence in the 1960s the number of publications on ESP has spread both on a theoretical and practical basis, although the bulk of the research has focused on ESP pedagogy, syllabus, course design and classroom-based practice. The present paper aims to trace the evolution of ESP from the beginning of the movement in the mid-1960s to the present day. We will see that the major ESP developments are in consonance with developments in the fields of theoretical and applied linguistics. In this light, four phases can be distinguished: (1) mid-1960 – early 1970s; (2) mid-1970s – mid-1980s; (3) mid-1980s – 1990s; (4) 2000–present. Another outstanding development in ESP is related to the predominance of the different ESP strands. While English for Science and Technology was dominant in early ESP, today English for Academic Purposes and Business English are the largest areas of activity.
El inglés para fines específicos se ha desarrollado en las últimas cinco décadas en respuesta a las necesidades comunicativas de los alumnos en ámbitos científicos y entornos profesionales concretos. Desde su aparición en los años 60 se ha incrementado el número de publicaciones sobre aspectos teóricos y prácticos, aunque la mayoría de las investigaciones se han centrado en la pedagogía, la programación, el diseño de cursos y la práctica en el aula. Este artículo pretende describir la evolución del inglés para fines específicos desde sus comienzos a mediados de los años 60 hasta la actualidad. Los mayores cambios son paralelos a la evolución de la lingüística teórica y aplicada. En este sentido, se distinguen cuatro etapas: (1) mediados años 60 – comienzos años 70; (2) mediados años 70 – mediados años 80; (3) mediados años 80 – años 90; (4) desde el año 2000 hasta el presente. Otro cambio significativo en el inglés para fines específicos atañe al predominio de las distintas ramas. Si el inglés para la ciencia y la tecnología dominó en los primeros años, hoy el inglés para fines académicos y el inglés empresarial son los ámbitos más amplios.
URI: http://hdl.handle.net/10553/70345
ISSN: 1133-1127
Source: LFE. Revista de lenguas para fines específicos [eISSN 2340-8561], v. 22 (1), p. 190-212
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