Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/70293
Title: La dimensión cultural del poema “Noche” de Josefina de la Torre: Propuesta didáctica para el aula de ELE
Other Titles: The Cultural Dimension of the Poem “Night”, written by Josefina de la Torre: Didactic Proposal for the SSL classroom
Authors: Rodríguez Mata, Lydia
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
531204 Educación
Keywords: Josefina de la Torre (1907-2002)
Poesía canaria
ELE
Acervo cultural
Canarian poetry, et al
Issue Date: 2019
Journal: El Guiniguada 
Abstract: La diversidad y riqueza de las obras literarias canarias son un claro input de lengua que posibilita el desarrollo de las principales destrezas lingüísticas al tiempo que permite a los estudiantes de Español Lengua Extranjera (en adelante, ELE) un mayor conocimiento del acervo cultural de esta comunidad. A pesar de ser una excelente herramienta pedagógica, la poesía no está demasiado presente en la enseñanza de idiomas. Por ello, con este artículo, queremos ofrecer a los docentes de ELE que imparten el nivel A2 (Plataforma) una propuesta didáctica con criterios específicos para la explotación pedagógica del poema “Noche” de la artista canaria Josefina de la Torre, así como criterios de evaluación y autoevaluación para determinar si se ha producido una transferencia de conocimientos y si se han desarrollado y mejorado algunas habilidades.
The diversity and richness of Canarian literary works are a clear input of language that enables the development of the main linguistic skills while allowing students of Spanish as a Second Language (hereinafter SSL) a greater knowledge of the cultural heritage of this community . Despite being an excellent pedagogical tool, poetry is not very present in the teaching of languages. For this reason, with this article, we want to offer teachers of ELE who teach level A2 (Platform) a didactic proposal with specific criteria for the pedagogical exploitation of the poem “Night” by the Canarian artist Josefina de la Torre, as well as criteria for evaluation and self-assessment to determine if there has been a transfer of knowledge and if some skills have been developed and improved.
URI: http://hdl.handle.net/10553/70293
ISSN: 2386-3374
DOI: 10.20420/ElGuiniguada.2019.269
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610], v. 28, p. 110-121
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (374,34 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.