Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/70292
Title: | El blog en la formación inicial de los futuros maestros del Grado de Educación primaria. Un estudio de caso | Other Titles: | The blog in the initial formation of the future teachers of the Degree of Primary Education. A case study | Authors: | Heredia Ponce, Hugo Romero Oliva, Manuel Francisco Álvarez Ramos, Eva |
UNESCO Clasification: | 58 Pedagogía 531204 Educación |
Keywords: | Blogs Formación inicial de maestros Edublogs Estudio de caso Educación Primaria, et al |
Issue Date: | 2019 | Journal: | El Guiniguada | Abstract: | Este artículo se basa en un estudio de caso realizado con estudiantes del Grado en
Educación Primaria de la Universidad de Cádiz y su objetivo es analizar las
aportaciones del uso de un blog educativo en la formación inicial de profesorado. La
investigación se compone de diversas fases y técnicas, que pretenden no solo
delimitar su competencia digital, sino también darles voz en la adecuación de la
incorporación y uso de blog, como protagonistas de su formación. La realización de
un cuestionario TAM (Technology acceptance model) constituye un elemento de
reflexión de los participantes que evidencia una gran aceptación y motivación hacia el
uso de esta herramienta en el aula. Los resultados, sin poderse generalizar, se plantean
desde el desarrollo de una matriz DAFO en la que se indican las dificultades,
amenazas, fortalezas y oportunidades que se deben contemplar si se deseara replicar
este tipo de actuaciones en otros contextos. This article is based on a case study carried out with students of the Degree in Primary Education of the University of Cádiz and its objective is to analyze the contributions of the use of an educational blog in the initial teacher training. The research consists of various phases and techniques, which aim not only to delimit their digital competence, but also to give them a voice in the adequacy of the incorporation and use of the blog, as protagonists of their training. The completion of a questionnaire TAM (Technology acceptance model) is an element of reflection of the participants that shows a great acceptance and motivation towards the use of this tool in the classroom. The results, without being able to generalize, arise from the development of a SWOT matrix in which are indicated the difficulties, threats, strengths and opportunities that should be contemplated if you want to replicate this type of actions in other contexts. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/70292 | ISSN: | 2386-3374 | DOI: | 10.20420/ElGuiniguada.2019.268 | Source: | El Guiniguada [ISSN 0213-0610], v. 28, p. 93-109 |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.