Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/70287
Title: | Retos en las funciones de la universidad en la sociedad del conocimiento | Other Titles: | Challenges in the functions of the University in the knowledge society | Authors: | Castro Ceacero, Diego Mentado Labao, Trinidad |
UNESCO Clasification: | 58 Pedagogía 531204 Educación |
Keywords: | Universidad Docencia universitaria Gobernanza de la universidad Investigación University, et al |
Issue Date: | 2019 | Journal: | El Guiniguada | Abstract: | Desde hace años la universidad está en permanente proceso de revisión y cambio para
adaptarse a las demandas del entorno. Nuestro objetivo es hacer una revisión de los
retos que cada una de las funciones de la universidad debe atender para dar respuesta
a las exigencias del momento. Nos centramos en los retos que se dibujan en las
funciones de la docencia universitaria, la gestión y la investigación. Las conclusiones
determinan que los cambios en estas funciones tienen rasgos comunes que responden
al nuevo enfoque y tendencia de la universidad orientada al mercado, aunque en cada
función se materializan de forma muy particular. En el ámbito de la docencia el reto
lo plantean las nuevas exigencias de formación de corte competencial que obligan a
nuevos diseños formativos. En el ámbito institucional la gobernanza de las
instituciones universitarias se abre a plantear la profesionalización de la gestión, la
transparencia y la adopción de mecanismos de gestión tradicionalmente propios del
sector empresarial. Finalmente en la investigación asistimos a una intensificación de
la producción científica como sistema de promoción. For years, the university has been in a permanent process of revision and change to adapt to the demands of the environment. Our goal is to review the challenges that each function of the university must meet to respond to the demands of the context. The research/study focus on the challenges that arise in the functions of university: teaching, management and research. The conclusions determine that the changes inthese three functions have several points in common with new approach and tendency of the university oriented to the market. Although in each function this points are revealed in a very particular way. In the field of teaching, the challenge is posed by the new demands of competency-based training that require new training designs. In the institutional sphere, the governance of university opens up to the professionalization of management, transparency and the adoption of mechanisms of management that traditionally comes from the business sector. Finally, in the research area we witness an intensification of scientific production as a promotion system. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/70287 | ISSN: | 2386-3374 | DOI: | 10.20420/ElGuiniguada.2019.263 | Source: | El Guiniguada [ISSN 0213-0610], v. 28, p. 19-30 |
Appears in Collections: | Artículos |
Page view(s)
91
checked on May 4, 2024
Download(s)
80
checked on May 4, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.