Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/69440
Title: Datos normativos para el Test de Stroop: patrón de desarrollo de la inhibición y formas alternativas para su evaluación
Other Titles: Stroop Test normative data: inhibitory function developmental pattern and alternative measures
Authors: Martín, Raquel
Hernández Expósito, Sergio
Rodríguez, Cristina
García Miranda, Eduardo
Díaz Megolla, Alicia 
Jiménez González, Juan Eugenio
UNESCO Clasification: 6102 Psicología del niño y del adolescente
Keywords: Baremación
Desarrollo de la inhibición
Funciones ejecutivas
Test de los Cinco Dígitos
Test de Stroop., et al
Issue Date: 2012
Journal: European Journal Of Education And Psychology 
Abstract: En este trabajo se presentan datos normativos del rendimiento de escolares españoles de entre 6 y 12 años para el Test de Stroop Palabra - Color. Asimismo, se utiliza el Test de los Cinco Dígitos como alternativa no lectora para la valoración de la habilidad de inhibición de interferencias y respuestas prepotentes, en poblaciones en las que la lectura no está automatizada. Para ello, trabajamos con una muestra de 1.032 alumnos de Educación Primaria de la isla de Tenerife. Las dos pruebas fueron implementadas en el contexto de un protocolo de evaluación de las funciones ejecutivas. Los resultados se presentan organizados en seis grupos de edad y son interpretados en el contexto del desarrollo neuropsicológico de la capacidad inhibitoria. Indican que en torno a los 10 años se produce una importante mejora de la capacidad de inhibición y que el Test de los Cinco Dígitos resulta más adecuado para los niños prelectores.
The main purpose of this research has been to provide normative data for Spanish children from 6 to 12-years old, in the Stroop Color and Word Test. Moreover, we use the Five Digit Test as a non-reading alternative to evaluate the ability to inhibit interferences and prepotent responses in persons without automatic reading abilities. The study sample consisted of 1.032 students from primary schools in Tenerife. Both tests were applied as part of an executive functions evaluation battery. Results are presented for six age groups and are interpreted in the context of inhibition neuropsychological development. We found that there is a critical moment in the inhibition development around 10-year old. The evidences suggested that Five Digit Test is a better option than Stroop to evaluate inhibition in not fluent readers.
URI: http://hdl.handle.net/10553/69440
ISSN: 1888-8992
DOI: 10.30552/ejep.v5i1.76
Source: European journal of education and psychology [ISSN 1888-8992],v. 5 (1), p. 39-51
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3971458
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (367,38 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.