Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/69436
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSuárez Robaina, Juana Rosaen_US
dc.contributor.authorSánchez García, Miguelen_US
dc.date.accessioned2020-01-28T15:54:59Z-
dc.date.available2020-01-28T15:54:59Z-
dc.date.issued2013en_US
dc.identifier.issn1133-4770en_US
dc.identifier.otherDialnet-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/69436-
dc.description.abstractLa experiencia que aquí traemos tiene su origen directamente en una práctica de aula efectuada en la Facultad de Formación del Profesorado. Coincidiendo con la impartición de los módulos relativos a la didáctica de la lectura y de la escritura (en el contexto docente de la asignatura Desarrollo de Habilidades Lingüísticas de la carrera de Maestro, especialidad de Audición y Lenguaje), se le propone al alumnado una empresa innovadora: ser partícipe de la valoración crítica de materiales para el aula. El objetivo esencial no es otro que examinar «productos» de lectoescritura y reflexionar sobre el cumplimiento de parámetros didácticos acordes con el contexto educativo actual. Se les sugiere, así, que diagnostiquen, en su forma y en su fondo, si dichos materiales resultan idóneos para la escuela democrática del siglo XXI.en_US
dc.description.abstractThe experience we discuss here is based on a classroom practice carried out at the Teacher Training Department. Coinciding with the delivery of modules for teaching reading and writing (in the context of teaching the subject “Developing Linguistic Abilities” in the Hearing and Language option of the Teaching Degree), students are given an innovative challenge: to help critically evaluate materials for the classroom. The essential objective is simply to look at reading and writing "products" and reflect on the extent to which teaching parameters are met in accordance with the current educational context. They are also encouraged to diagnose, using both form and content, whether such materials are suitable for the twenty-first-century democratic schools.en_US
dc.description.abstractL'expérience que nous présentons ici provient directement de la pratique pédagogique menée dans la Faculté de formation des enseignants. Coïncidant avec le développement des modules pour l'enseignement de la lecture et de l'écriture (dans le contexte de la matière «Compétences linguistiques » du cursus de formation des enseignants dans la spécialité concernant les «Difficultés de l’audition») nous proposons une nouveauté aux étudiants : participer à l'évaluation critique de documents pédagogiques. L'objectif essentiel est simplement d'examiner des «produits» d'alphabétisation et de réfléchir sur la conformité des paramètres d’enseignement par rapport au contexte éducatif actuel. Il s’agit de diagnostiquer, au moyen d’une analyse forme-fond, si ce matériel est approprié pour l'école démocratique du XXI e siècleen_US
dc.languagespaen_US
dc.relation.ispartofLenguaje Y Textosen_US
dc.sourceLenguaje y textos [ISSN 1133-4770], n. 37, p. 101-109en_US
dc.subject5801 Teoría y métodos educativosen_US
dc.subject.otherDocenteen_US
dc.subject.otherPlurilingüismoen_US
dc.subject.otherRepresentaciónen_US
dc.subject.otherTeaching researchen_US
dc.subject.otherReading and writingen_US
dc.subject.otherTeaching methodsen_US
dc.subject.otherDemocratic schoolen_US
dc.subject.otherRecherche des enseignantsen_US
dc.subject.otherAlphabétisationen_US
dc.subject.otherMéthodes d'enseignementen_US
dc.subject.otherÉcole démocratiqueen_US
dc.titleLeerle la cartilla.... a la cartilla. Diagnóstico de materiales para una escuela más democráticaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.urlhttp://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5333928-
dc.description.lastpage109en_US
dc.identifier.issue37-
dc.description.firstpage101en_US
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.contributor.authordialnetid1389808-
dc.contributor.authordialnetid2966353-
dc.identifier.dialnet5333928ARTREV-
dc.description.numberofpages9en_US
dc.utils.revisionen_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-EGBen_US
dc.description.esciESCI
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.deptGIR IATEXT: Didáctica, Aprendizaje y Motivación en Contextos Específicos-
crisitem.author.deptIU de Análisis y Aplicaciones Textuales-
crisitem.author.deptDepartamento de Didácticas Específicas-
crisitem.author.deptDepartamento de Didácticas Específicas-
crisitem.author.orcid0000-0002-5391-7344-
crisitem.author.orcid0000-0002-3794-3980-
crisitem.author.parentorgIU de Análisis y Aplicaciones Textuales-
crisitem.author.fullNameSuárez Robaina, Juana Rosa-
crisitem.author.fullNameSánchez García, Miguel-
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (148,41 kB)
Show simple item record

Page view(s)

92
checked on Sep 29, 2024

Download(s)

78
checked on Sep 29, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.