Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/69424
Title: | Dislexia en adolescentes españoles | Other Titles: | Dyslexia in Spanish teenagers | Authors: | González Martín, Desirée Jiménez González, Juan Eugenio Rodríguez, Cristina Díaz Megolla, Alicia |
UNESCO Clasification: | 580105 Pedagogía experimental 610202 Problemas de aprendizaje |
Keywords: | Dislexia Dificultades de aprendizaje en lectura Prevalencia Adolescencia Procesos cognitivos, et al |
Issue Date: | 2013 | Journal: | Revista de psicología y educación | Abstract: | Son numerosas las investigaciones que se han llevado a cabo en el campo de la dislexia con el objetivo de delimitar su conceptualización, así como el análisis del perfil cognitivo de las personas con dislexia. Aunque muchos de estos estudios se han centrado en la niñez, contamos con estudios realizados en la adolescencia, pero muchos de estos se han realizado en lenguas diferentes a la española, y son diversos los autores que sugieren diferencias según el contexto idiomático. Por ello, el principal objetivo de esta investigación ha sido, por una parte, determinar la prevalencia de la dislexia en adolescentes de Canarias, y por otra, explorar si los adolescentes con dislexia presentan déficit en conciencia fonológica, a través de un diseño de nivel lector. Los hallazgos obtenidos demuestran un 3.2% de prevalencia de la dislexia en los adolescentes canarios y que los adolescentes con dislexia presentan déficit en conciencia fonológica. Most studies have been conducted in the field of dyslexia in order to define its conceptualization as well as to define the cognitive profile of people with dyslexia. Although many of the studies have focused on young children, we have studies with teenagers but these studies only have involved English-speaking subjects, and several authors suggest differences depending linguistic context. Therefore, the main purpose of this research was, first of all, to analyze the prevalence of dyslexia in Spanish teenagers in the Canary Islands, and secondly, to explore some cognitive processes of Spanish teenagers with dyslexia within a context of a reading level-match design. The results showed a 3.2% prevalence of dyslexia in teenagers canaries. In addition, that the teenagers with dyslexia have deficits in cognitive processes that are relevant for reading. Therefore, the analysis of these aspects in teenagers with RD could facilitate educational prac-tice guidelines for the establishment of more effective intervention. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/69424 | ISSN: | 1699-9517 | Source: | Revista de Psicología y Educación [ISSN 1699-9517],v. 8 (2), p. 31-49 | URL: | http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4501491 |
Appears in Collections: | Artículos |
Page view(s)
1,331
checked on Mar 9, 2024
Download(s)
907
checked on Mar 9, 2024
Google ScholarTM
Check
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.