Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/6424
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTorres Agüero, Antoniaen_US
dc.date.accessioned2011-09-29T02:31:00Z-
dc.date.accessioned2018-03-08T09:03:26Z-
dc.date.available2011-09-29T04:00:35Z-
dc.date.available2018-03-08T09:03:26Z-
dc.date.issued2006en_US
dc.identifier.issn1136-3169en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/6424-
dc.description.abstractLa vieja polémica entre literatura e historia ha sido solventada parcialmente por los escritos teóricos de Hayden White, emtre otros. La aproximación a la Nueva novela histórica y su relación con la historiografía no puedden separarse de la comprensión de la historia y sus variantes, que son un costructo discursivo y, por tanto, no es posible obtener una única versión verdadera y científica. En consecuencia, es posible leer esta “nueva versión histórica” siguiendo parámetros literarios y estéticos, y desde una dimensión discursiva e ideológica. En el presente estudio intentamos analizar la novela Los perros del paraíso del escritor argentinoAbel Posse a la luz de uno de los tropos que se utilizan en ella: la polifonía. La “novela polifónica” (Bajtin) funciona aquí como un modo creativo y eficaz para desarrollar una reconstrucción historiográfica e ideológica de los personajes y de las situaciones.en_US
dc.description.abstractThe old polemics between literature and history –and their “overlappings” as historiographic practices with serious intentions– has been partly solved by the theoretical writings of Hayden White, among others. The approach to the New Historical Novel theme and its relation to historiography, cannot be separated from the understanding that history and the various versions we have of it, are discursive construct, and that, consequently, it is not possible to obtain only one scientific and “true” version of it. Thus, it is feasible to read this “new version of history” according to literary or aesthetic parameters or, also, from its discursive and ideological dimension. In the present paper we intend to analyze the novel Los perros del paraíso of the Argentinian writer Abel Posse (1939), in the light of one tropes used in it, i.e., “polyphony”. The “polyphonic novel” (Bajtin) functions here, from our point of view, in an enriching and creative manner owing to the historiographic and ideological reconstruction of the characters and eventsen_US
dc.formatapplication/pdfes
dc.languagespaen_US
dc.relation.ispartofPhilologica canariensiaen_US
dc.sourcePhilologica Canariensia. Las Palmas de Gran Canaria: Facultad de Filología de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, 1994-.-- ISSN 1136-3169.-- n. 12-13 (2006-2007), p. 89en_US
dc.subject550510 Filologíaen_US
dc.subject570107 Lengua y literaturaen_US
dc.titleLa novela polifónica en Los perros del paraíso de Abel Posse: la nueva historiografía y sus recursosen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.compliance.driver1es
dc.identifier.absysnet234349-
dc.identifier.crisid--
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.type2Artículoen_US
dc.identifier.external--
dc.identifier.ulpgces
dc.description.esciESCI
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
Appears in Collections:Philol. Canar. n.012-13, 2006-2007 
Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (90,45 kB)
Show simple item record

Page view(s)

213
checked on Feb 17, 2024

Download(s)

213
checked on Feb 17, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.