Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/56393
Title: El sentido de la enseñanza de los derechos humanos en la sociedad democrática
Authors: Ester Sánchez, Antonio Tirso 
UNESCO Clasification: 560203 Filosofía del derecho
560504 Derecho constitucional
Keywords: Democracia
Derechos humanos
Educación
Multiculturalismo
Tolerancia, et al
Issue Date: 2015
Journal: Dikaiosyne: revista semestral de filosofía práctica 
Abstract: En la sociedad democrática la educación incide particularmente en la necesidad de promover la capacidad deliberativa de los individuos. Sus principios fundamentales son el ofrecimiento de una información exhaustiva y neutra acerca de los diferentes sistemas culturales, la evitación de contenidos docentes que puedan expresar una visión denigratoria de los postulados culturales asumidos por cada uno y la activación de actitudes de tolerancia hacia los demás. Frente a esta visión tradicional se propone como alternativa una educación en derechos humanos que incide en el carácter universal del derecho a la identidad cultural y en la exigencia de actitudes de respeto, no de mera tolerancia, a las exigencias inherentes a los derechos de los demás.
Education in democratic societies specifically addresses the need to promote the individual deliberative ability on the grounds of some core principles: (i) to provide comprehensive, unbiased information about the different cultural systems; (ii) to avoid using any teaching materials that might be defamatory against the assumptions of any culture; (iii) to encourage tolerance towards others. As opposed to this traditional approach, human rights education is meant to be an alternative focused on the universal nature of the right to cultural identity, as well as on the demand for respect – not mere tolerance – to the inherent claims of other people’s rights.
URI: http://hdl.handle.net/10553/56393
ISSN: 1316-7939
Source: Dikaiosyne: revista semestral de filosofía práctica [ISSN 1316-7939], n. 30, p. 81-96
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6546858
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
PDF
Adobe PDF (357,6 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.