Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/56341
Title: Equidad y rendimiento académico: un delicado binomio a nivel regional
Authors: González Betancor, Sara María 
Marcenaro Gutiérrez, Oscar David
UNESCO Clasification: 531204 Educación
Keywords: Equidad
Rendimiento académico
CCAA
Academic performance
Regions
Issue Date: 2018
Journal: Presupuesto y gasto público 
Abstract: Este trabajo analiza el papel de la educación y del capital humano en el logro de objetivos de equidad, así como los potenciales mecanismos de transmisión y perpetuación intergeneracional de desigualdades socioeconómicas, con especial referencia a los desequilibrios regionales. De los análisis aportados se infiere que la lucha contra el fracaso y abandono escolar debe sustentarse en la implicación familiar en la vida formativa de los jóvenes, como mecanismo orientador, y no tanto en el mero incremento de recursos materiales vinculados a su formación. Sólo de esa forma se conseguirá avanzar hacia una sociedad más meritocrática.
This paper analyses the role of education and human capital in the attainment of equity goals, as well as the potential intergenerational transfer and permanence mechanisms of socioeconomic inequalities, with special reference to re­gional disparities. The descriptive analysis shows that the fight against school failure and dropout should rely on parental involvement in children’s education, as a guidance mechanism, as opposed to a mere rise in material re­sources linked to their education. This is the path towards a more meritocratic society.
URI: http://hdl.handle.net/10553/56341
ISSN: 0210-5977
Source: Presupuesto y gasto público [ISSN 0210-5977], n. 90, p. 117-134
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6438641
Appears in Collections:Artículos
Show full item record

Page view(s)

147
checked on Aug 10, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.