Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/55657
Title: | Dockers in Las Palmas: Technological changes, institutional evolution and waterfront radicalism (1960-2009) | Authors: | Castillo Hidalgo, Daniel Suárez Bosa, Miguel |
UNESCO Clasification: | 5312 Economía sectorial 55 Historia |
Keywords: | Globalización Trabajadores portuarios Dockers Containerization |
Issue Date: | 2016 | Journal: | Nuevo mundo-mundos nuevos | Abstract: | Container shipping has constituted a revolution in trade on a planetary scale. Ports have had to change their infrastructures in order to incorporate the requisite technology, which has modified the historical trade networks around the World. The port of Las Palmas (Canary Islands) adapted its infrastructures and its institutional environment in order to develop the container activity that was added to its historical functions as scale port. The main aim of this paper is to explore the changes in port labour organization through the progressive implementation of container activities in Las Palmas. Port activity indicators, regulation, port infrastructures and labour relationships will be analysed with a view to presenting an overall perspective of the changes that have taken place in dock labour since the 1960s. El tráfico de contenedores ha favorecido la expansión del comercio internacional durante las últimas décadas. Las infraestructuras portuarias han debido adaptarse para facilitar el crecimiento de la actividad comercial, que ha modificado también las redes comerciales históricas. El puerto de Las Palmas (Islas Canarias) modificó sus infraestructuras y su marco regulatorio para favorecer el desarrollo de esta actividad que se añadió a sus funciones históricas como puerto de escala. Este artículo explora los cambios en la organización del trabajo en el puerto a través de la modernización tecnológica en Las Palmas. Se analizarán los indicadores de actividad, el marco institucional, las infraestructuras y las relaciones laborales con el objetivo de mostrar una perspectiva evolutiva de los cambios acontecidos en el trabajo portuario desde la década de 1960. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/55657 | ISSN: | 1626-0252 | DOI: | 10.4000/nuevomundo.70004 | Source: | Nuevo mundo-mundos nuevos [ISSN 1626-0252] |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.