Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/55657
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCastillo Hidalgo, Danielen_US
dc.contributor.authorSuárez Bosa, Miguelen_US
dc.date.accessioned2019-06-05T09:10:51Z-
dc.date.available2019-06-05T09:10:51Z-
dc.date.issued2016en_US
dc.identifier.issn1626-0252en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/55657-
dc.description.abstractContainer shipping has constituted a revolution in trade on a planetary scale. Ports have had to change their infrastructures in order to incorporate the requisite technology, which has modified the historical trade networks around the World. The port of Las Palmas (Canary Islands) adapted its infrastructures and its institutional environment in order to develop the container activity that was added to its historical functions as scale port. The main aim of this paper is to explore the changes in port labour organization through the progressive implementation of container activities in Las Palmas. Port activity indicators, regulation, port infrastructures and labour relationships will be analysed with a view to presenting an overall perspective of the changes that have taken place in dock labour since the 1960s.en_US
dc.description.abstractEl tráfico de contenedores ha favorecido la expansión del comercio internacional durante las últimas décadas. Las infraestructuras portuarias han debido adaptarse para facilitar el crecimiento de la actividad comercial, que ha modificado también las redes comerciales históricas. El puerto de Las Palmas (Islas Canarias) modificó sus infraestructuras y su marco regulatorio para favorecer el desarrollo de esta actividad que se añadió a sus funciones históricas como puerto de escala. Este artículo explora los cambios en la organización del trabajo en el puerto a través de la modernización tecnológica en Las Palmas. Se analizarán los indicadores de actividad, el marco institucional, las infraestructuras y las relaciones laborales con el objetivo de mostrar una perspectiva evolutiva de los cambios acontecidos en el trabajo portuario desde la década de 1960.en_US
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofNuevo mundo-mundos nuevosen_US
dc.sourceNuevo mundo-mundos nuevos [ISSN 1626-0252]en_US
dc.subject5312 Economía sectorialen_US
dc.subject55 Historiaen_US
dc.subject.otherGlobalizaciónen_US
dc.subject.otherTrabajadores portuariosen_US
dc.subject.otherDockersen_US
dc.subject.otherContainerizationen_US
dc.titleDockers in Las Palmas: Technological changes, institutional evolution and waterfront radicalism (1960-2009)en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticlees
dc.identifier.doi10.4000/nuevomundo.70004en_US
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.identifier.ulpgces
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.fulltextSin texto completo-
item.grantfulltextnone-
crisitem.author.deptGIR IATEXT: Documentación, Patrimonio e Historia Atlántica-
crisitem.author.deptIU de Análisis y Aplicaciones Textuales-
crisitem.author.deptDepartamento de Ciencias Históricas-
crisitem.author.orcid0000-0002-2043-9198-
crisitem.author.orcid0000-0001-8641-0948-
crisitem.author.parentorgIU de Análisis y Aplicaciones Textuales-
crisitem.author.fullNameCastillo Hidalgo, Daniel-
crisitem.author.fullNameSuárez Bosa, Miguel-
Appears in Collections:Artículos
Show simple item record

Page view(s)

12
checked on Jul 24, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.