Identificador persistente para citar o vincular este elemento: http://hdl.handle.net/10553/48502
Campo DC Valoridioma
dc.contributor.authorSantana Jiménez, Yolandaen_US
dc.contributor.authorGonzález Lopez-Valcarcel, Beatrizen_US
dc.contributor.authorPinilla Domínguez, Jaimeen_US
dc.contributor.authorCalvo Fernández, José Ramónen_US
dc.contributor.authorBarber Pérez, Patricia Lucíaen_US
dc.contributor.otherSantana, Yolanda-
dc.contributor.otherPinilla, Jaime-
dc.contributor.otherBarber, Patricia-
dc.contributor.otherValcarcel, Bea-
dc.contributor.otherPinilla Dominguez, Jaime-
dc.date.accessioned2018-11-23T22:22:30Z-
dc.date.available2018-11-23T22:22:30Z-
dc.date.issued2003en_US
dc.identifier.issn0047-2379en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/48502-
dc.description.abstractBackground: In adolescents aged 12-14, we measured attitudes to tobacco advertising. Our purpose is to understand the relation of these attitudes to tobacco use and identify the groups most influenced by the advertising. Methods: Survey of adolescents on Gran Canaria Island, Spain, about aspects of family, school, peers, tobacco consumption, and tobacco advertising. The subjects of the double-stratified cluster sample were 1910 students at the same grade level in 33 schools; 86.6% were 13 or 14 years old, and 51.2% were boys. We generated measures for attitudes to tobacco advertising from replies to seven questions with ordinal scales by an analysis of categorical principal components. To relate attitude to tobacco advertising and the profiles of these adolescents, we used multiple regression and logistic regression models. Results: Attitudes to tobacco advertising are related to some home and school factors, but most significantly to tobacco and alcohol consumption, to amount of time at home without adults, and to peer influence. Conclusions: It is possible to draw up profiles of the students most vulnerable to tobacco advertising, and to cluster them in two groups, the "vitalists" and the "credulous." The effect of cigarette ads is different between these groups. This study can help to orientate smoking prevention.en_US
dc.languageengen_US
dc.publisher0047-2379
dc.relation.ispartofJournal of Drug Educationen_US
dc.sourceJournal Of Drug Education[ISSN 0047-2379],v. 33 (4), p. 427-444en_US
dc.subject531207 Sanidaden_US
dc.subject.otherTabaquismoen_US
dc.subject.otherAdolescentesen_US
dc.titleYoung adolescents, tobacco advertising, and smokingen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.2190/JBVV-CM4H-9F90-FWJY
dc.identifier.scopus3042615581-
dc.identifier.isi000222273200006-
dcterms.isPartOfJournal Of Drug Education
dcterms.sourceJournal Of Drug Education[ISSN 0047-2379],v. 33 (4), p. 427-444
dc.contributor.authorscopusid6507763074-
dc.contributor.authorscopusid6507677112-
dc.contributor.authorscopusid57199659045-
dc.contributor.authorscopusid7005595836
dc.contributor.authorscopusid7202535061-
dc.contributor.authorscopusid7102119002-
dc.description.lastpage444-
dc.description.firstpage427-
dc.relation.volume33-
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.identifier.wosWOS:000222273200006-
dc.contributor.daisngid7557827-
dc.contributor.daisngid7190036-
dc.contributor.daisngid1717005-
dc.contributor.daisngid1794715-
dc.contributor.daisngid3537283-
dc.identifier.investigatorRIDK-5794-2014-
dc.identifier.investigatorRIDF-8132-2016-
dc.identifier.investigatorRIDB-4788-2017-
dc.identifier.investigatorRIDA-9891-2010-
dc.identifier.investigatorRIDNo ID-
dc.utils.revisionen_US
dc.contributor.wosstandardWOS:Santana, Y
dc.contributor.wosstandardWOS:Gonzalez, B
dc.contributor.wosstandardWOS:Pinilla, J
dc.contributor.wosstandardWOS:Calvo, JR
dc.contributor.wosstandardWOS:Barber, P
dc.date.coverdateDiciembre 2003
dc.identifier.ulpgces
dc.description.jcr0,54
dc.description.jcrqQ4
dc.description.esciESCI
item.grantfulltextnone-
item.fulltextSin texto completo-
crisitem.author.deptGIR Finanzas Cuantitativas y Computacionales-
crisitem.author.deptDepartamento de Métodos Cuantitativos en Economía y Gestión-
crisitem.author.deptGIR Economía de la salud y políticas públicas-
crisitem.author.deptDepartamento de Métodos Cuantitativos en Economía y Gestión-
crisitem.author.deptGIR Economía de la salud y políticas públicas-
crisitem.author.deptDepartamento de Métodos Cuantitativos en Economía y Gestión-
crisitem.author.deptGIR Economía de la salud y políticas públicas-
crisitem.author.deptDepartamento de Métodos Cuantitativos en Economía y Gestión-
crisitem.author.orcid0000-0002-4505-2678-
crisitem.author.orcid0000-0002-5571-3257-
crisitem.author.orcid0000-0002-7126-4236-
crisitem.author.orcid0000-0001-8904-8358-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Métodos Cuantitativos en Economía y Gestión-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Métodos Cuantitativos en Economía y Gestión-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Métodos Cuantitativos en Economía y Gestión-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Métodos Cuantitativos en Economía y Gestión-
crisitem.author.fullNameSantana Jiménez, Yolanda-
crisitem.author.fullNameGonzález Lopez-Valcarcel, Beatriz-
crisitem.author.fullNamePinilla Domínguez, Jaime-
crisitem.author.fullNameCalvo Fernández, José Ramón-
crisitem.author.fullNameBarber Pérez, Patricia Lucía-
Colección:Artículos
Vista resumida

Citas SCOPUSTM   

5
actualizado el 24-nov-2024

Citas de WEB OF SCIENCETM
Citations

7
actualizado el 24-nov-2024

Visitas

96
actualizado el 13-sep-2024

Google ScholarTM

Verifica

Altmetric


Comparte



Exporta metadatos



Los elementos en ULPGC accedaCRIS están protegidos por derechos de autor con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.