Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/42567
Title: | Assessment of university students' oral communication competence through a reliable and valid scoring rubric | Other Titles: | Valoración de la competencia de comunicación oral de estudiantes universitarios a través de una rúbrica fiable y válida | Authors: | Verano-Tacoronte, Domingo González-Betancor, Sara M. Bolívar-Cruz, Alicia Fernández-Monroy, Margarita Galván-Sánchez, Inmaculada |
UNESCO Clasification: | 531204 Educación | Keywords: | Gestión del conocimiento | Issue Date: | 2016 | Journal: | Revista Brasileira de Educacao | Abstract: | The new university educational model fosters the equipping of students with the right competences. Oral communication competence is one of the most important ones demanded for the employability of university graduates. There are several evaluation criteria to assess this competence, so it is important to unify them. Therefore, it is crucial to develop validated scoring rubrics. Rubrics allow assessing the quality of students' contributions as well as guiding their performance by specifying the factors that will be evaluated. To achieve the main objective of this paper, we describe the development process of a scoring rubric and analyze its validity and reliability based on its implementation. Therefore, we undertake a practical experiment in the subject, industrial organization and business administration in an industrial engineering degree course. Consequently, our findings revealed that the scoring rubric is a valid and reliable tool to assess oral communication competence El nuevo modelo formativo de enseñanza universitaria promueve dotar a los estudiantes de las competencias adecuadas. La competencia de comunicación oral es una de las más importantes para la empleabilidad de los titulados universitarios. Hay varios criterios para evaluar esta competencia, por lo que es importante unificarlos. Por tanto, es crucial desarrollar rúbricas validadas. Las rúbricas permiten valorar la calidad de las contribuciones de los estudiantes, así como orientarlos en su desempeño al especificar los factores que serán evaluados. Para alcanzar el objetivo principal de este trabajo se describe el proceso de elaboración de una rúbrica y se analiza su validez y fiabilidad mediante su implementación. Para ello se lleva a cabo una experiencia en la asignatura “organización industrial y administración de empresas” de la titulación de ingeniería industrial. Como consecuencia, los resultados revelan que la rúbrica diseñada es una herramienta válida y fiable para evaluar la competencia de comunicación oral. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/42567 | ISSN: | 1413-2478 | DOI: | 10.1590/S1413-24782016216403 | Source: | Revista Brasileira de Educacao [ISSN 1413-2478], v. 21, p. 39-60 |
Appears in Collections: | Artículos |
SCOPUSTM
Citations
16
checked on Nov 17, 2024
Page view(s)
165
checked on Aug 3, 2024
Download(s)
128
checked on Aug 3, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.