Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/42567
Title: Assessment of university students' oral communication competence through a reliable and valid scoring rubric
Other Titles: Valoración de la competencia de comunicación oral de estudiantes universitarios a través de una rúbrica fiable y válida
Authors: Verano-Tacoronte, Domingo 
González-Betancor, Sara M. 
Bolívar-Cruz, Alicia 
Fernández-Monroy, Margarita 
Galván-Sánchez, Inmaculada 
UNESCO Clasification: 531204 Educación
Keywords: Gestión del conocimiento
Issue Date: 2016
Journal: Revista Brasileira de Educacao 
Abstract: The new university educational model fosters the equipping of students with the right competences. Oral communication competence is one of the most important ones demanded for the employability of university graduates. There are several evaluation criteria to assess this competence, so it is important to unify them. Therefore, it is crucial to develop validated scoring rubrics. Rubrics allow assessing the quality of students' contributions as well as guiding their performance by specifying the factors that will be evaluated. To achieve the main objective of this paper, we describe the development process of a scoring rubric and analyze its validity and reliability based on its implementation. Therefore, we undertake a practical experiment in the subject, industrial organization and business administration in an industrial engineering degree course. Consequently, our findings revealed that the scoring rubric is a valid and reliable tool to assess oral communication competence
El nuevo modelo formativo de enseñanza universitaria promueve dotar a los estudiantes de las competencias adecuadas. La competencia de comunicación oral es una de las más importantes para la empleabilidad de los titulados universitarios. Hay varios criterios para evaluar esta competencia, por lo que es importante unificarlos. Por tanto, es crucial desarrollar rúbricas validadas. Las rúbricas permiten valorar la calidad de las contribuciones de los estudiantes, así como orientarlos en su desempeño al especificar los factores que serán evaluados. Para alcanzar el objetivo principal de este trabajo se describe el proceso de elaboración de una rúbrica y se analiza su validez y fiabilidad mediante su implementación. Para ello se lleva a cabo una experiencia en la asignatura “organización industrial y administración de empresas” de la titulación de ingeniería industrial. Como consecuencia, los resultados revelan que la rúbrica diseñada es una herramienta válida y fiable para evaluar la competencia de comunicación oral.
URI: http://hdl.handle.net/10553/42567
ISSN: 1413-2478
DOI: 10.1590/S1413-24782016216403
Source: Revista Brasileira de Educacao [ISSN 1413-2478], v. 21, p. 39-60
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (392,29 kB)
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

16
checked on Apr 21, 2024

Page view(s)

110
checked on Jan 6, 2024

Download(s)

91
checked on Jan 6, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.