Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/41996
Title: Modelo de aprendizaje preferencial complementario: identificación basada en anécdotas del estilo racionalista
Other Titles: Preferential complementary learning model: identification based on anecdotes of the rationalist style
Authors: Díaz Roca, Margarita 
Gil Cordeiro, Francisco J.
Afonso Suárez, María Dolores 
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
Keywords: Estilos de aprendizaje
Indicador de estilo de aprendizaje
Estilo racionalista
Metodología de aprendizaje
Ciclo de aprendizaje, et al
Issue Date: 2018
Publisher: 2332-8533
Journal: Journal Of Learning Styles 
Abstract: La identificación de los estilos de aprendizaje del modelo denominado Aprendizaje Preferencial Complementario (APC) se fundamenta en la escucha activa del lenguaje del individuo, esto no solo se hace por medio de la fuente oral, sino que es válida cualquier otra escrita, siempre que nazca del propio individuo. Se utiliza normalmente un test que indaga en las preferencias que tiene la persona por determinados enfoques de respuesta, también se puede hacer por medio de una entrevista personal y, últimamente, se ha investigado la posibilidad de analizar los relatos cortos, todo ello intentando optimizar el método de identificación en función de la circunstancia de acceso a la persona. En este trabajo se explica cómo analizar una anécdota de un alumno con estilo Racionalista, basándose en la estructura de la anécdota, el vocabulario específico del estilo y la dimensión del tema tratado. Se compara con un escritor reconocido que presenta el mismo estilo y se concluye con los criterios que permiten verificar este estilo para cualquier otro individuo que lo presente.
The identification of the learning styles of the model called Preferential Complementary Learning (PCL) is based on the active listening of each individual's language, this is not only done through the oral source, but is valid any other written one, as long as it is from the individual himself. It is usually used a test that enquires into the preferences that the person has for certain response approaches, it can also be done through a personal interview and, lately, the possibility of analyzing their short stories has been investigated. The aim of these approaches is try to optimize the method of identification depending on how the access to the person is. This paper explain how to analyze the anecdote of a student with the Rationalist style, based on the structure of the anecdote, the specific vocabulary of the style and the dimension of the subject. Then it is compared with a recognized writer who presents the same style and concludes with the criteria that allow verifying this style for any other individual who presents it.
URI: http://hdl.handle.net/10553/41996
ISSN: 2332-8533
Source: Journal of Learning Styles [ISSN 2332-8533], v. 11 (21), p. 176-208
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (1,08 MB)
Show full item record

Page view(s)

406
checked on Apr 20, 2024

Download(s)

165
checked on Apr 20, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.