Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/41433
Title: | La navegación directa de Canarias a América y su papel en el sistema comercial atlántico, 1718-1778 | Other Titles: | Direct navigation from canary Islands to America and its role in the Atlantic commercial system, 1718-1778 | Authors: | Solbes Ferri, Sergio | UNESCO Clasification: | 550606 Historia de la economía 5301 Política fiscal y hacienda pública nacionales 550404 Historia moderna |
Keywords: | Espacio atlántico Comercio Europa-América Reformas institucionales Islas Canarias Siglo XVIII, et al |
Issue Date: | 2018 | Journal: | América Latina en la Historia Económica | Abstract: | El sistema comercial atlántico se puede analizar hoy en día desde una renovada perspectiva institucionalista. El interés del caso imperial español del siglo xviii se concentra en el análisis de las causas que impidieron una más rápida reorientación administrativa hacia el libre comercio. Con todo, el sistema monopólico oficial constituye la esencia de dicho análisis, sin dejar apenas espacio para la mención de otras posibilidades como la navegación directa entre Canarias y las Indias, vigente durante todo el antiguo régimen. Este trabajo reivindica su transcendencia institucional, valora los efectos económicos derivados de ella y destaca la importancia de los retornos como vía legítima para la entrada de coloniales en Europa. The Atlantic trade system is nowadays analyzed from a renewed institutional perspective. From it, the interest of the Spanish imperial case in the 18th century is focused on the analysis of the causes that prevented a rapid administrative reorientation towards free trade. Nevertheless, the official monopolistic system constitutes its essence, leaving no opportunity to mention the option of direct and legal sale from the Canary Islands to the Indies, valid throughout the Ancient Regime. This work focuses on its institutional significance, values the economic effects derived from it, and highlights the importance of return traffic as a legitimate route for colonials' entrance in Europe. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/41433 | ISSN: | 1405-2253 | DOI: | 10.18232/alhe.v25i1.875 | Source: | América Latina en la Historia Económica [ISSN 1405-2253], v. 25, p. 36-97 |
Appears in Collections: | Artículos |
SCOPUSTM
Citations
3
checked on Nov 17, 2024
Page view(s)
88
checked on May 18, 2024
Download(s)
122
checked on May 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.