Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/25089
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTorres García, María Milagrosen_US
dc.contributor.authorMarrero Montelongo, Magdalenaen_US
dc.contributor.authorNavarro Rodríguez, María del Carmenen_US
dc.contributor.authorGavidia Catalán, Valentínen_US
dc.date.accessioned2018-01-12T03:30:29Z-
dc.date.accessioned2018-03-16T09:15:44Z-
dc.date.available2018-01-12T03:30:29Z-
dc.date.available2018-03-16T09:15:44Z-
dc.date.issued2018en_US
dc.identifier.issn1697-011Xen_US
dc.identifier.otherWoS-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/30034-
dc.description.abstractThe inclusion of basic competences in the curriculum has triggered the need to define the health competences that the student must have acquired when he/she completes the compulsory education. Consequently, this team has developed some competence standards, which aim to tackle the main health problems. Drawing from these standards, a tool to examine whether these competences are present in the educational resources has been developed. The cited tool addresses specifically textbooks in order to obtain information on the vision and approach that they contain regarding the promotion of a healthy lifestyle. The present work studies the treatment of food and physical activity in primary education science textbooks by three of the most important Spanish publishers. The results show similar patterns in the three of them. It was noted that the along the different levels, the conceptual dimension received the most attention and that the attitudinal dimension was very poorly addressed. Moreover, it should be noted that these contents were mainly informative. There was a smaller presence of contents related to the environmental health and social development. Thus, the need to design complementary resources that enable, on one side, the student to acquire the competences and on the other, the teachers to address the attitudinal and procedimental dimension at the different stages, has been revealed.en_US
dc.description.abstractLa incorporación de las competencias básicas al currículo escolar ha planteado la necesidad de definir\r\nlas competencias en salud que el estudiante debe alcanzar cuando finalice la enseñanza obligatoria. De ahí que este grupo de investigación haya elaborado unos estándares de competencias que tratan de dar respuesta a los principales problemas de salud. Para ello se ha elaborado un instrumento que permite analizar si dichas competencias están presentes en los recursos educativos, concretamente en los libros de texto, con la finalidad de obtener información sobre la visión y el abordaje que estos presentan sobre la promoción de hábitos de vida saludable. El presente trabajo estudia el tratamiento de la Alimentación y Actividad Física en los libros de texto de Ciencias Naturales de Educación Primaria publicados por tres de las editoriales más importantes en nuestro país. Los resultados muestran un patrón similar en las tres, observándose que los contenidos más trabajados fueron los conceptuales siendo el abordaje de los actitudinales muy escaso. Asimismo, destaca que el carácter predominante de dichos contenidos sea el informativo, contando con menor presencia los relacionados con la salud ambiental y de desarrollo social. Se pone de manifiesto la necesidad de diseñar recursos complementarios que faciliten que el alumno logre las competencias en Alimentación y Actividad Física y que el profesorado pueda abordar las dimensiones procedimentales y actitudinales.en_US
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagespaen_US
dc.relation.ispartofRevista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Cienciasen_US
dc.rightsby-nc-nd-
dc.sourceRevista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias [ISSN 1697-011X], v. 15 (1), article number 1103, (Enero 2018)en_US
dc.subject531204 Educaciónen_US
dc.subject5802 Organización y planificación de la educaciónen_US
dc.subject2411 Fisiología humanaen_US
dc.subject.otherCompetencias en saluden_US
dc.subject.otherAlimentaciónen_US
dc.subject.otherActividad físicaen_US
dc.subject.otherTextbooksen_US
dc.subject.otherPrimary educationen_US
dc.subject.otherFooden_US
dc.subject.otherHealth competencesen_US
dc.subject.otherPhysical activityen_US
dc.subject.otherLibros de textoen_US
dc.subject.otherEducación primariaen_US
dc.title¿Cómo abordan los textos de Educación Primaria la competencia en alimentación y actividad física?en_US
dc.title.alternativeWhat is the primary education textbooks' approach to food and physical activity?en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i1.1103en_US
dc.identifier.scopus85038447135-
dc.identifier.scopus2-s2.0-85038447135-
dc.identifier.isi000438297200004-
dc.identifier.urlhttp://api.elsevier.com/content/abstract/scopus_id/85038447135-
dc.contributor.orcid#NODATA#-
dc.contributor.orcid#NODATA#-
dc.contributor.orcid#NODATA#-
dc.contributor.orcid#NODATA#-
dc.contributor.authorscopusid57185540800-
dc.contributor.authorscopusid12768207600-
dc.contributor.authorscopusid57193330384-
dc.contributor.authorscopusid6506042095-
dc.identifier.crisid1551;2273;2066;--
dc.identifier.eissn1697-011X-
dc.identifier.issue1-
dc.relation.volume15en_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.project.referenceEDU2013-46664-P-
dc.project.sponsorshipMINECO-
dc.project.titleAnálisis, diseño y evaluación de recursos educativos para el desarrollo de Competencias en Salud-
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.source.typear-
dc.type2Artículoen_US
dc.contributor.daisngid28981653-
dc.contributor.daisngid14041149-
dc.contributor.daisngid30823630-
dc.contributor.daisngid3085960-
dc.description.numberofpages16en_US
dc.utils.revisionen_US
dc.contributor.wosstandardWOS:Garcia, MT-
dc.contributor.wosstandardWOS:Montelongo, MM-
dc.contributor.wosstandardWOS:Rodriguez, CN-
dc.contributor.wosstandardWOS:Catalan, VG-
dc.date.coverdateEnero 2018en_US
dc.identifier.supplement1551;2273;2066;--
dc.identifier.supplement1551;2273;2066;--
dc.identifier.ulpgces
dc.description.sjr0,379
dc.description.sjrqQ2
dc.description.sellofecytSello FECYT
dc.description.esciESCI
dc.description.fecytqQ2
dc.description.fecytpuntuacion30,25
dc.description.dialnetimpact0,691
dc.description.dialnetqQ1
dc.description.dialnetdD2
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.fulltextCon texto completo-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.deptDepartamento de Didácticas Específicas-
crisitem.author.deptGIR Investigación Básica y Aplicada en Ciencias de la Salud-
crisitem.author.deptDepartamento de Enfermería-
crisitem.author.orcid0000-0003-4520-1335-
crisitem.author.orcid0000-0002-7780-2277-
crisitem.author.orcid0000-0002-7780-2277-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Ciencias Clínicas-
crisitem.author.fullNameTorres García, María Milagros-
crisitem.author.fullNameMarrero Montelongo, María Magdalena-
crisitem.author.fullNameNavarro Rodríguez, María del Carmen-
crisitem.author.fullNameNavarro Rodríguez, María del Carmen-
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (239,39 kB)
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.