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http://hdl.handle.net/10553/20529
Title: | Assessment of the efficacy of a program to improve the social communication and behavior of young children with autism spectrum disorders | Authors: | Fortea Sevilla, Mª del Sol Escandell, M. O. Castro, José Juan |
UNESCO Clasification: | 610303 Asesoramiento y orientación educacional 610604 Análisis experimental de la conducta |
Keywords: | Applied behavioral analysis Augmentative Communication Systems Denver model Early intervention Intervention program, et al |
Issue Date: | 2015 | Journal: | Revista de Investigacion en Logopedia | Abstract: | Numerous studies reveal the benefits of early intervention for the adequate development of children with autism spectrum disorders (ASD). Most of the interventions designed for people with ASD focus exclusively on a sole methodology. This study proposes a Combined Early Intervention Program (hereafter CEIP) using different methodologies with scientific evidence: Early Intensive Behavioral Interventions (EIBI), Early Start Denver Model (DENVER), spatial-temporal organization (TEACCH), augmentative communication systems (the
Picture Exchange Communication System—PECS—, Total Communication Program, Picture Communication
Symbols—PCS), behavioral strategies, and training of the parents. This CEIP contemplates intervention in areas that are typically affected in ASD: socialization, communication, symbolization, and behavioral flexibility,
producing considerable improvement in the children's behavior, decreasing problem behaviors and improving
social communication. Numerosos estudios ponen de manifiesto los beneficios de la atención temprana para la buena evolución de los niños con trastornos del espectro autista (TEA). La mayoría de las intervenciones diseñadas para personas con TEA se centran en una única metodología exclusivamente. Este estudio plantea un Programa de Intervención Temprana Combinando (en adelante CEIP) empleando diferentes metodologías con evidencia científica: Early Intensive Behavioral Interventions (EIBI), Early Start Denver Model (DENVER), organización espacio-temporal (TEACCH), sistemas aumentativos de comunicación (PECS, Comunicación Total, SPC), estrategias conductuales y entrenamiento a padres. Este CEIP contempla la intervención sobre las áreas típicamente afectadas en TEA: socialización, comunicación, simbolización y flexibilidad comportamental, repercutiendo en una mejora significativa del comportamiento de los niños, reduciendo las conductas problema y mejorando la comunicación social |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/20529 | ISSN: | 2174-5218 | Source: | Revista de Investigación en Logopedia [ISSN 2174-5218],v. 5 (2), p. 167-185 | Rights: | by | URL: | http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5270437 |
Appears in Collections: | Artículos |
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