Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/20529
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorFortea Sevilla, Mª del Solen_US
dc.contributor.authorEscandell, M. O.en_US
dc.contributor.authorCastro, José Juanen_US
dc.date.accessioned2017-02-22T03:31:08Z-
dc.date.accessioned2018-03-16T09:13:47Z-
dc.date.available2017-02-22T03:31:08Z-
dc.date.available2018-03-16T09:13:47Z-
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.issn2174-5218en_US
dc.identifier.otherDialnet-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/20529-
dc.description.abstractNumerous studies reveal the benefits of early intervention for the adequate development of children with autism spectrum disorders (ASD). Most of the interventions designed for people with ASD focus exclusively on a sole methodology. This study proposes a Combined Early Intervention Program (hereafter CEIP) using different methodologies with scientific evidence: Early Intensive Behavioral Interventions (EIBI), Early Start Denver Model (DENVER), spatial-temporal organization (TEACCH), augmentative communication systems (the Picture Exchange Communication System—PECS—, Total Communication Program, Picture Communication Symbols—PCS), behavioral strategies, and training of the parents. This CEIP contemplates intervention in areas that are typically affected in ASD: socialization, communication, symbolization, and behavioral flexibility, producing considerable improvement in the children's behavior, decreasing problem behaviors and improving social communication.en_US
dc.description.abstractNumerosos estudios ponen de manifiesto los beneficios de la atención temprana para la buena evolución de los niños con trastornos del espectro autista (TEA). La mayoría de las intervenciones diseñadas para personas con TEA se centran en una única metodología exclusivamente. Este estudio plantea un Programa de Intervención Temprana Combinando (en adelante CEIP) empleando diferentes metodologías con evidencia científica: Early Intensive Behavioral Interventions (EIBI), Early Start Denver Model (DENVER), organización espacio-temporal (TEACCH), sistemas aumentativos de comunicación (PECS, Comunicación Total, SPC), estrategias conductuales y entrenamiento a padres. Este CEIP contempla la intervención sobre las áreas típicamente afectadas en TEA: socialización, comunicación, simbolización y flexibilidad comportamental, repercutiendo en una mejora significativa del comportamiento de los niños, reduciendo las conductas problema y mejorando la comunicación socialen_US
dc.formatapplication/pdf-
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofRevista de Investigacion en Logopediaen_US
dc.rightsby-
dc.sourceRevista de Investigación en Logopedia [ISSN 2174-5218],v. 5 (2), p. 167-185en_US
dc.subject610303 Asesoramiento y orientación educacionalen_US
dc.subject610604 Análisis experimental de la conductaen_US
dc.subject.otherApplied behavioral analysisen_US
dc.subject.otherAugmentative Communication Systemsen_US
dc.subject.otherDenver modelen_US
dc.subject.otherEarly interventionen_US
dc.subject.otherIntervention programen_US
dc.subject.otherTEACCH methodologyen_US
dc.subject.otherAnálisis de conducta aplicadoen_US
dc.subject.otherAtención tempranaen_US
dc.subject.otherMetodología TEACCHen_US
dc.subject.otherModelo Denveren_US
dc.subject.otherPrograma de intervenciónen_US
dc.subject.otherSistemas aumentativos de comunicaciónen_US
dc.titleAssessment of the efficacy of a program to improve the social communication and behavior of young children with autism spectrum disordersen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.scopus84948738941-
dc.identifier.isi000388829000004-
dc.identifier.urlhttp://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5270437-
dc.contributor.authorscopusid56986585900-
dc.contributor.authorscopusid56986358700-
dc.contributor.authorscopusid57211529045-
dc.contributor.authorscopusid7403068298-
dc.identifier.crisid14884;1165;1499-
dc.description.lastpage185en_US
dc.identifier.issue2-
dc.description.firstpage167en_US
dc.relation.volume5en_US
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.type2Artículoen_US
dc.contributor.daisngid14728495-
dc.contributor.daisngid19846392-
dc.contributor.daisngid4843423-
dc.contributor.authordialnetid751247-
dc.contributor.authordialnetid193926-
dc.contributor.authordialnetid2889122-
dc.identifier.dialnet5270437ARTREV-
dc.utils.revisionen_US
dc.contributor.wosstandardWOS:Fortea, MD-
dc.contributor.wosstandardWOS:Escandell, MO-
dc.contributor.wosstandardWOS:Castro, JJ-
dc.date.coverdateEnero 2015en_US
dc.identifier.supplement14884;1165;1499-
dc.identifier.supplement14884;1165;1499-
dc.identifier.supplement14884;1165;1499-
dc.identifier.supplement14884;1165;1499-
dc.identifier.supplement14884;1165;1499-
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-EGBen_US
dc.description.sjr0,124
dc.description.sjrqQ4
dc.description.esciESCI
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.fulltextCon texto completo-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.deptGIR Sociedad Digital-
crisitem.author.deptDepartamento de Psicología, Sociología y Trabajo Social-
crisitem.author.deptGIR Sociedad Digital-
crisitem.author.deptDepartamento de Psicología, Sociología y Trabajo Social-
crisitem.author.orcid0000-0002-0969-9183-
crisitem.author.orcid0000-0002-5228-5533-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Psicología, Sociología y Trabajo Social-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Psicología, Sociología y Trabajo Social-
crisitem.author.fullNameFortea Sevilla, María Del Sol-
crisitem.author.fullNameEscandell Bermúdez, María Olga-
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (218,76 kB)
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.