Please use this identifier to cite or link to this item: https://accedacris.ulpgc.es/jspui/handle/10553/146602
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGonzález Torres, Víctor Hugoen_US
dc.contributor.authorLucero Baldevenites, Elisabeth Vivianaen_US
dc.contributor.authorRuiz Esparza, Manuel de Jesús Azpilcuetaen_US
dc.contributor.authorBracho-Fuenmayor, Pedro Luisen_US
dc.contributor.authorde Lamarque, Claudia Patricia Caballeroen_US
dc.date.accessioned2025-09-09T14:09:38Z-
dc.date.available2025-09-09T14:09:38Z-
dc.date.issued2025en_US
dc.identifier.issn3046-403Xen_US
dc.identifier.otherScopus-
dc.identifier.urihttps://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/146602-
dc.description.abstractArtificial intelligence is establishing itself as a catalyst for transformation in the regional university sector, generating growing yet uneven academic output. This research conducted a systematic review following the PRISMA methodology on applications of artificial intelligence in Latin American higher education. The results from the 421 studies obtained during the bibliometric stage indicate that research is geographically and institutionally concentrated in a limited set of approaches and practices. In this regard, a notable prevalence of studies on Machine Learning applications, as well as Natural Language Processing, was observed. From a practical standpoint, 30 studies were selected for qualitative analysis. These texts agreed that the implementation process of these technologies continues to face structural challenges. Notably, poor infrastructure conditions, as well as deficiencies in teacher training, were identified as the main obstacles to implementing these technologies. The analyzed studies also concurred on the inadequate treatment of algorithmic biases or data protection in application policies proposed by the literature. Consequently, a key recommendation of this research is the urgent need for studies aimed at evaluating short-term outcomes, as well as analyzing the long-term sustainability of such innovations.en_US
dc.description.abstractLa inteligencia artificial se consolida como catalizador de transformación en el ámbito universitario regional, generando una producción académica creciente, aunque desigual. En esta investigación se realizó una revisión sistemática de acuerdo a la metodología PRISMA sobre las aplicaciones de la inteligencia artificial en la educación superior latinoamericana. Los resultados de los 421 estudios que se obtuvieron, durante la etapa bibliométrica, indica que las investigaciones se centran tanto geográfica como institucionalmente en un conjunto reducido de enfoques y prácticas. Al respecto de ello, se observó una prevalencia notable de estudios sobre las aplicaciones del Machine Learning, así como el Procesamiento de Lenguaje Natural. En este sentido práctico, se seleccionaron 30 estudios para el análisis cualitativo. Dichos textos coincidieron en que el proceso de implementación de estas tecnologías no deja de verse frenado por problemas estructurales. Tal fue el caso que, las malas condiciones de infraestructura, así como deficiencias en la formación del docente, fueron los principales obstáculos para la implementación de estas tecnologías. Los estudios analizados también coincidieron en el pobre abordaje de los sesgos algorítmicos o de protección de datos en las políticas de aplicación diseñadas desde la literatura. A partir de lo cual, una recomendación esencial de esta investigación la constituye la urgencia de investigaciones destinadas a la evaluación de los resultados a corto plazo, así como el análisis de la sostenibilidad a largo plazo de dichas innovaciones.en_US
dc.languagespaen_US
dc.relation.ispartofLatIAen_US
dc.sourceLatIA [ISSN 3046-403X],v. 3(304), (Mayo 2025)en_US
dc.subject3313 Tecnología e ingeniería mecánicasen_US
dc.subject.otherArtificial Intelligenceen_US
dc.subject.otherHigher Educationen_US
dc.subject.otherLatin Americaen_US
dc.subject.otherSystematic Reviewen_US
dc.subject.otherTechnology Adoptionen_US
dc.subject.otherInteligencia Artificialen_US
dc.subject.otherEducación Superioren_US
dc.subject.otherRevisión Sistemáticaen_US
dc.subject.otherAdopción Tecnológicaen_US
dc.subject.otherLatinoaméricaen_US
dc.titleArtificial intelligence in Latin American higher education: implementations, ethical challenges, and pedagogical effectivenessen_US
dc.title.alternativeInteligencia artificial en la educación superior latinoamericana: implementaciones, desafíos éticos y efectividad pedagógicaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.62486/latia2025304en_US
dc.identifier.scopus105014773023-
dc.contributor.orcid0000-0002-4945-9408-
dc.contributor.orcid0000-0002-1328-8117-
dc.contributor.orcid0009-0000-5223-7980-
dc.contributor.orcid0000-0003-3899-8163-
dc.contributor.orcid0009-0004-9099-7875-
dc.contributor.authorscopusid59649759300-
dc.contributor.authorscopusid59374355500-
dc.contributor.authorscopusid60080444200-
dc.contributor.authorscopusid58521921600-
dc.contributor.authorscopusid60080177400-
dc.identifier.eissn3046-403X-
dc.relation.volume3en_US
dc.investigacionIngeniería y Arquitecturaen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.description.numberofpages16en_US
dc.utils.revisionen_US
dc.date.coverdateMayo 2025en_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-INGen_US
item.fulltextCon texto completo-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.deptDepartamento de Ingeniería Mecánica-
crisitem.author.fullNameLucero Baldevenites, Elisabeth Viviana-
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (4,87 MB)
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.