Please use this identifier to cite or link to this item:
https://accedacris.ulpgc.es/jspui/handle/10553/146197
Title: | Does the perceived utility of rubrics boost speaker confidence? A study in business organization courses | Other Titles: | ¿La utilidad percibida de la rúbrica aumenta la confianza del orador? Un estudio en asignaturas de organización de empresas | Authors: | Verano Tacoronte, Domingo Manuel Bolívar Cruz, Alicia María |
UNESCO Clasification: | 5311 Organización y dirección de empresas 5801 Teoría y métodos educativos |
Keywords: | Self-assessment Confidence Oral communication University Rubric |
Issue Date: | 2025 | Journal: | Journal of Management and Business Education | Abstract: | In a real academic context, taking the classroom as a reference, this research analyzes the utility that students on two university degree programs give to a rubric for preparing oral presentations. It also assesses the effect that the rubric utility has on the relationship between confidence as a speaker and self-assessment of oral presentation competence. This research was carried out with a sample of 202 university students of Business Organization subjects from two university degrees: Labour Relations and Human Resource Management and Civil Engineering. In both cases, students were required to give an oral presentation on a topic selected by the teacher. One month before presenting in the classroom, students were asked to complete a questionnaire and were provided with a rubric. Finally, after the oral presentation, each student rated his/her overall performance. To analyse data, component analysis with varimax rotation, correlation analysis and hierarchical regression analysis were applied. The results show the greater the perceived utility of the rubric, the greater the influence of confidence as a speaker on self-assessment of oral presentation performance. The rubric is useful in guiding the preparation of the oral presentation, although it seems that the perception of utility is greater for female students than for male students. From a theoretical perspective, the findings suggest that when students perceive the rubric as a credible and reliable guiding tool, a greater correspondence is observed between their perceived abilities and the grades they assign to themselves. From a practical standpoint, providing opportunities for discussion between students and teachers regarding rubric standards can enhance oral communication skills. En un contexto académico real, tomando como referencia el aula, esta investigación analiza la utilidad que los estudiantes de dos titulaciones universitarias otorgan a una rúbrica para preparar presentaciones orales. Asimismo, evalúa el efecto que la utilidad de la rúbrica tiene sobre la relación entre la confianza como orador y la autoevaluación de la competencia en presentaciones orales. Esta investigación se realizó con una muestra de 202 estudiantes universitarios de asignaturas de Organización de Empresas de dos titulaciones universitarias: Relaciones Laborales y Gestión de Recursos Humanos e Ingeniería Civil. En ambos casos, los alumnos debían realizar una exposición oral sobre un tema seleccionado por el profesor. Un mes antes de la presentación en elaula, se pidió a los estudiantes que cumplimentaran un cuestionario y se les proporcionó una rúbrica. Por último, tras la presentación oral, cada alumno calificó su actuación global. Para analizar los datos, se aplicó el análisis de componentes con rotación varimax, el análisis de correlación y el análisis de regresión jerárquica. Los resultados muestran que cuanto mayor es la utilidad percibida de la rúbrica, mayor es la influencia de la confianza como orador en la autoevaluación de la realización de presentaciones orales. La rúbrica es útil para orientar la preparación de la presentación oral, aunque parece que la percepción de utilidad es mayor en las alumnas que en los alumnos.Desde una perspectiva teórica, los hallazgos indican que, cuando los estudiantes perciben la rúbrica como una herramienta de orientación creíble y fiable, se observa una mayor correspondencia entre sus habilidades percibidas y las calificaciones que se otorgan a sí mismos.Desde el punto de vista práctico, ofreceroportunidades de discusiónentre estudiantes y profesores sobre los estándares de la rúbrica puede mejorarlas habilidades de comunicación oral |
URI: | https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/146197 | ISSN: | 2605-1044 | DOI: | 10.35564/jmbe.2025.0015 | Source: | Journal of Management and Business Education, 8(2), 280–298. |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.