Please use this identifier to cite or link to this item:
https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/143891
Title: | Competencia global, poesía y exilio: Luis Cernuda o del sentimiento individual al colectivo | Other Titles: | Global Competence, Poetry, and Exile: Luis Cernuda, or from Individual to Collective Feeling | Authors: | Soler Gallo, Miguel Fernández-Ulloa, Teresa |
Editors: | Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, null | UNESCO Clasification: | 570107 Lengua y literatura | Keywords: | Competencia global Exilio Literatura Identidad cultural Luis cernuda |
Issue Date: | 2025 | Journal: | El Guiniguada | Abstract: | Esta propuesta didáctica, dirigida a estudiantes de secundaria superior, bachillerato y
niveles B2 en adelante de español como lengua extranjera, tiene como objetivo
desarrollar la competencia global a través del trabajo literario en el aula. Se parte de la
literatura como herramienta de reflexión crítica, comunicación intercultural y
construcción identitaria. El análisis del poema “Un español habla de su tierra” de Luis
Cernuda permite abordar temáticas como el exilio, la migración, la pertenencia y la
memoria desde una perspectiva literaria y ética. Las actividades propuestas combinan
el trabajo de análisis textual con rutinas de pensamiento visible, fomentando el
desarrollo de competencias literarias y lingüísticas, culturales y críticas. Esta
experiencia se alinea con los objetivos de competencia global y busca formar una
ciudadanía empática y comprometida, capaz de comprender otras realidades y actuar
con responsabilidad en un mundo interdependiente. This didactic proposal, aimed at upper secondary, high school, and B2-level learners of Spanish as a foreign language, seeks to develop global competence through literary work in the classroom. Literature is approached as a tool for critical reflection, intercultural communication, and identity construction. The analysis of the poem “Un español habla de su tierra” by Luis Cernuda allows students to explore themes such as exile, migration, belonging, and memory from both literary and ethical perspectives. The proposed activities combine close textual analysis with thinking routines, promoting the development of literary, linguistic, cultural, and critical competencies. This experience aligns with global competence objetives, and aims to foster an empathetic and engaged citizenship, capable of understanding diverse realities and acting responsibly in an interconnected world. |
URI: | https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/143891 | ISSN: | 2386-3374 | DOI: | 10.20420/ElGuiniguada.2025.796 | Source: | El Guiniguada [ISSN 0213-0610, eISSN 2386-3374], n. 34, p. 14-32, (Julio 2025) |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.