Please use this identifier to cite or link to this item: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/143891
Title: Competencia global, poesía y exilio: Luis Cernuda o del sentimiento individual al colectivo
Other Titles: Global Competence, Poetry, and Exile: Luis Cernuda, or from Individual to Collective Feeling
Authors: Soler Gallo, Miguel
Fernández-Ulloa, Teresa
Editors: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, null
UNESCO Clasification: 570107 Lengua y literatura
Keywords: Competencia global
Exilio
Literatura
Identidad cultural
Luis cernuda
Issue Date: 2025
Journal: El Guiniguada 
Abstract: Esta propuesta didáctica, dirigida a estudiantes de secundaria superior, bachillerato y niveles B2 en adelante de español como lengua extranjera, tiene como objetivo desarrollar la competencia global a través del trabajo literario en el aula. Se parte de la literatura como herramienta de reflexión crítica, comunicación intercultural y construcción identitaria. El análisis del poema “Un español habla de su tierra” de Luis Cernuda permite abordar temáticas como el exilio, la migración, la pertenencia y la memoria desde una perspectiva literaria y ética. Las actividades propuestas combinan el trabajo de análisis textual con rutinas de pensamiento visible, fomentando el desarrollo de competencias literarias y lingüísticas, culturales y críticas. Esta experiencia se alinea con los objetivos de competencia global y busca formar una ciudadanía empática y comprometida, capaz de comprender otras realidades y actuar con responsabilidad en un mundo interdependiente.
This didactic proposal, aimed at upper secondary, high school, and B2-level learners of Spanish as a foreign language, seeks to develop global competence through literary work in the classroom. Literature is approached as a tool for critical reflection, intercultural communication, and identity construction. The analysis of the poem “Un español habla de su tierra” by Luis Cernuda allows students to explore themes such as exile, migration, belonging, and memory from both literary and ethical perspectives. The proposed activities combine close textual analysis with thinking routines, promoting the development of literary, linguistic, cultural, and critical competencies. This experience aligns with global competence objetives, and aims to foster an empathetic and engaged citizenship, capable of understanding diverse realities and acting responsibly in an interconnected world.
URI: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/143891
ISSN: 2386-3374
DOI: 10.20420/ElGuiniguada.2025.796
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610, eISSN 2386-3374], n. 34, p. 14-32, (Julio 2025)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (1,18 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.