Please use this identifier to cite or link to this item: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/142184
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCéspedes Suárez, Carmen Isabelen_US
dc.date.accessioned2025-07-07T09:57:59Z-
dc.date.available2025-07-07T09:57:59Z-
dc.date.issued2025en_US
dc.identifier.issn1697-7467en_US
dc.identifier.urihttps://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/142184-
dc.description.abstractEste trabajo pretende visibilizar los obstáculos que entraña el etnocentrismo para el desarrollo de la Competencia comunicativa intercultural (CCI). Concretamente examina si los manuales de español de uso frecuente permiten que el alumno universitario barbadense, afrodescendiente y angloparlante se identifique con sus contenidos desde una perspectiva étnica teniendo en cuenta el legado de esta isla como país colonizado y esclavizado en el Caribe anglófono; si el docente contribuye a transmitir o desalentar actitudes etnocéntricas; si persiste la visión eurocéntrica en el manual utilizado; si se proveen materiales aptos para este ámbito geográfico y si se presta atención al Análisis Crítico del Discurso en esta modalidad de materiales. Tras analizar estas variables, se ofrece en contrapartida una serie de pautas didácticas que sirvieron para incentivar el enfoque intercultural y revalorizar la etnicidad del alumnado en el aula de español como LE.en_US
dc.description.abstractThis paper intends to draw attention to the obstacles that ethnocentrism poses for the development of Intercultural Communicative Competence (ICC). More specifical-ly, this study examines if standard textbooks of Spanish allow afro-descendant, and Eng-lish-speaking Barbadian students to identify themselves with the contents presented in the textbook from an ethnic perspective bearing in mind its past as a colonized and enslaved country in the Anglophone Caribbean. It also inspects whether the teacher contributes to transmitting or discouraging ethnocentric attitudes; if the Eurocentric vision remains in the Spanish textbook used in the classroom; if there are suitable materials for this geographical context and whether these types of materials pay attention to the Critical Discourse Analysis. After analysing these variables, a series of didactic recommendations are offered in return to revitalize students’ ethnicity in the classroom and perfect textbooks from an intercultural point of view.en_US
dc.languagespaen_US
dc.relation.ispartofPorta Linguarumen_US
dc.sourcePorta Linguarum [1697-7467], nº 44, p. 233–248en_US
dc.subject570111 Enseñanza de lenguasen_US
dc.subject5801 Teoría y métodos educativosen_US
dc.subject.otherEtnicidaden_US
dc.subject.otherInterculturalidaden_US
dc.subject.otherEtnocentrismoen_US
dc.subject.otherEnseñanza de español a extranjerosen_US
dc.subject.otherManuales de españolen_US
dc.subject.otherEthnicityen_US
dc.subject.otherInterculturalismen_US
dc.subject.otherEthnocentrismen_US
dc.subject.otherTeaching Spanish as a Foreign Languageen_US
dc.subject.otherSpanish textbooksen_US
dc.titleEl aula de ELE: un espacio para la revalorización de la etnicidad y la interculturalidaden_US
dc.title.alternativeThe classroom of Spanish as a FL: a place to revitalize ethnicity and interculturalismen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.30827/portalin.vi44.30452en_US
dc.description.lastpage248en_US
dc.description.firstpage233en_US
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.description.numberofpages16en_US
dc.utils.revisionen_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-EGBen_US
dc.description.sjr0,341
dc.description.sjrqQ1
dc.description.sellofecytSello FECYT
dc.description.ahciAHCI
dc.description.ssciSSCI
dc.description.fecytqQ1
dc.description.fecytpuntuacion76,38
dc.description.dialnetimpact0,0
dc.description.dialnetqQ1
dc.description.miaricds8,7
item.fulltextCon texto completo-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.deptDepartamento de Didácticas Específicas-
crisitem.author.orcid0000-0002-5400-6294-
crisitem.author.fullNameCéspedes Suárez, Carmen Isabel-
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (408,99 kB)
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.