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https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/140974
Title: | Application of Virtual Reality and its effects on the perception of university students | Other Titles: | Aplicación de la Realidad Virtual y sus efectos en la percepción del alumnado universitario | Authors: | Artiles Rodríguez, Josué Guerra Santana, Mónica Francisca Rodríguez Gil, María Esther Aguiar Perera,María Victoria |
Keywords: | Virtual reality Immersive reality Motivation Teacher training Higher education, et al |
Issue Date: | 2025 | Project: | Realidad virtual inmersiva y mejora del proceso de enseñanza y aprendizaje en la formación presencial y en línea (PIE2022-11) | Journal: | Aula Abierta | Abstract: | This quasi-experimental, correlational study (N=391) explores immersive virtual reality’s (VR) impact on immersion, motivation,
and learning outcomes in academic settings. Two groups of university students participated, with the control group receiving VR usability explanations and the experimental group engaging in VR activities via 360-degree videos on mobile devices. Applying the Unified Theory of Technology Acceptance and Use 2 (UTAUT2) model, we measured prospective teachers’ behavioural intention towards
immersive VR. Results revealed the experimental group scored lower than the control on Hedonic Motivation, Social Influence, and
Price Value, indicating repeated VR use may diminish perceived enjoyment, social pressure, and value for money of the technology.
The intraclass correlation coefficient (ICC) and Levene’s t-test affirmed inconsistencies and significant differences between groups on
these factors. Conversely, the experimental group scored higher on Effort Expectancy and Facilitating Conditions, suggesting increased
perceived ease of use and resource availability. However, no significant differences emerged in Performance Expectancy and Habit,
implying the VR intervention had no impact on perceived usefulness and habitual use of VR. These findings highlight the importance
of sustaining positive VR perceptions and optimizing its benefits for enhanced learning experiences. Este estudio cuasiexperimental y correlacional (N=391) examina el impacto de la realidad virtual (RV) inmersiva en la inmersión, motivación y resultados académicos. Participaron dos grupos de estudiantes universitarios: el grupo de control recibió explicaciones sobre la usabilidad de la RV, mientras que el grupo experimental participó en actividades con videos 360º en dispositivos móviles. Utilizando el modelo UTAUT2, medimos la intención de futuros docentes hacia la RV inmersiva. Los resultados indican que el grupo experimental puntuó más bajo en Motivación Hedónica, Influencia Social y Valor Precio, sugiriendo que el uso repetido de la RV podría reducir el disfrute percibido, la presión social y el valor de la tecnología. El coeficiente de correlación intraclase (CCI) y la prueba t de Levene confirmaron inconsistencias y diferencias significativas en estos factores. En contraste, el grupo experimental puntuó más alto en Expectativa de Esfuerzo y Condiciones Facilitadoras, sugiriendo mayor facilidad de uso y recursos disponibles. Sin embargo, no hubo diferencias significativas en Expectativa de Rendimiento y Hábito, indicando que la intervención de RV no afectó la utilidad percibida y el uso habitual. Estos hallazgos destacan la importancia de mantener percepciones positivas de la RV y optimizar sus beneficios para mejorar las experiencias de aprendizaje |
URI: | https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/140974 | ISSN: | 0210-2773 | DOI: | 10.17811/rifie.20807 | Source: | Aula Abierta [0210-2773], Vol. 54, nº 2, abril-junio, 2025, p. 169-178 |
Appears in Collections: | Artículos |
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