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Title: Didactic innovation in the teaching of experimental sciences based on a competency-based approach: a review in the field of health sciences
Other Titles: Innovación didáctica en la enseñanza de las ciencias experimentales basado en un enfoque por competencias: una revisión en el campo de las ciencias de la salud
Authors: Lucero Baldevenites, Elisabeth Viviana 
González Torres, Víctor Hugo
Díaz-Romero, Yennifer
Bueno-Fernández, Mario Mitsuo
UNESCO Clasification: 3313 Tecnología e ingeniería mecánicas
Keywords: Active Learning
Competency-Based Approach
Experimental Sciences
Health Education
Teaching Innovation
Issue Date: 2023
Journal: Health Leadership And Quality Of Life
Abstract: Context: the teaching of experimental sciences has evolved to meet the demands of a changing professional environment, integrating innovative competency-based approaches in fields such as health sciences. Objective: to analyze the implementation of innovative teaching strategies in health sciences and evaluate their ability to develop technical, practical, and transversal competencies in students. Method: a scoping review was conducted using the Scopus database, focusing on academic publications from 2018 to 2022. Studies on educational innovation were analyzed qualitatively and quantitatively, identifying strategies, their impact on learning, and gaps in the literature. Results: the study found that methodologies such as problem-based learning, teamwork, and educational technologies are effective in fostering competencies like analytical thinking, communication, and collaboration. However, challenges remain, including teacher training, technological infrastructure, and the evaluation of transversal competencies. Conclusion: the integration of innovative methodologies in experimental sciences requires a holistic approach that addresses both technical and social aspects of learning, providing comprehensive and adaptable training to meet current needs.
Contexto: la enseñanza de las ciencias experimentales ha evolucionado para responder a las demandas de un entorno profesional cambiante, integrando enfoques innovadores basados en competencias en áreas como las ciencias de la salud.Objetivo: analizar la implementación de estrategias didácticas innovadoras en ciencias de la salud y evaluar su capacidad para desarrollar competencias técnicas, prácticas y transversales en los estudiantes.Método: se realizó una revisión de alcance en la base de datos Scopus, considerando publicaciones académicas del periodo 2018-2022. Se analizaron cualitativa y cuantitativamente estudios sobre innovación didáctica, identificando estrategias, su impacto en el aprendizaje y vacíos en la literatura.Resultados: se encontró que metodologías como el aprendizaje basado en problemas, el trabajo en equipo y el uso de tecnologías educativas son efectivas para fomentar competencias como el pensamiento analítico, la comunicación y la colaboración. No obstante, persisten barreras relacionadas con la formación docente, la infraestructura tecnológica y la evaluación de competencias transversales. Conclusión: la integración de metodologías innovadoras en ciencias experimentales exige un enfoque holístico que aborde aspectos técnicos y sociales del aprendizaje, proporcionando una formación integral y adaptada a las necesidades actuales.
URI: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/139964
ISSN: 3008-8488
DOI: 10.56294/hl2023210
Source: Health Leadership and Quality of Life[EISSN 3008-8488],v. 2, (Enero 2023), p. 1-11
Appears in Collections:Artículos
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