Please use this identifier to cite or link to this item: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/139867
Title: The Role of Textbooks in Shaping EFL Learners’ Cultural Mental Lexicon
Other Titles: El papel de los libros de texto para moldear el léxico cultural mental de los aprendices de inglés como lengua extranjera
Le rôle des manuels dans la formation du lexique culturel mental des apprenants d’anglais langue étrangère
Authors: Canga Alonso, Andrés
Cifone Ponte, María Daniela
Editors: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, null
UNESCO Clasification: 570111 Enseñanza de lenguas
Keywords: EFL textbooks
Lexical availability
Culture
Traditions
Celebrations, et al
Issue Date: 2025
Journal: Philologica canariensia 
Abstract: This study aims to: (i) explore the number and lexical category of cultural words in an EFL textbook used by 44 4th ESO students; (ii) analyse the number of types produced by these informants in response to a task based on three culturally framed stimulus words (Culture, Traditions, Celebrations); and (iii) investigate the relationship between textbook input and students’ word production at the start and end of the academic year. Results show alignment between student responses and textbook content, with increased production of cultural words by the end of the year. These findings suggest that their EFL textbooks and instruction influence learners’ cultural knowledge.
Este estudio tiene como objetivos: (i) explorar el número y la categoría de las palabras culturales que aparecen en un libro de texto de inglés utilizado por 44 estudiantes de 4.º de ESO; (ii) analizar el número de tipos producidos en respuesta a una tarea basada en tres palabras estímulo culturales (Cultura, Tradiciones, Celebraciones); (iii) investigar la relación entre el contenido del libro y la producción de palabras al inicio y al final del curso. Los resultados muestran una alineación entre las respuestas de los estudiantes y el contenido del libro, aumentando la producción de palabras culturales al final del año. Estos hallazgos sugieren que los libros de texto y la instrucción influyen en el conocimiento cultural de los estudiantes.
Cette étude vise à : (i) explorer le nombre et la catégorie lexicale des mots culturels dans un manuel d’ALE utilisé par 44 étudiants du 4e Cours de la ESO (Éducation Secondaire Obligatoire) ; (ii) analyser le nombre de types produits par ces informateurs en réponse à une tâche PdLex basée sur des mots stimulus culturellement encadrés (Culture, Traditions, Célébrations) ; et (iii) étudier la relation entre l’apport des manuels scolaires et la production de mots des étudiants au début et à la fin de l’année scolaire. Les résultats montrent un alignement entre les réponses des élèves et le contenu des manuels scolaires, avec une augmentation de la production des mots culturels á la fin de l’année. Ces résultats suggèrent que les manuels et l’enseignement influencent les connaissances culturelles des apprenants.
URI: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/139867
ISSN: 2386-8635
DOI: 10.20420/Phil.Can.2025.763
Source: Philologica Canariensia [ISSN 1136-3169, eISSN 2386-8635], v. 31, p. 123-141, (Mayo 2025)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (366,34 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.