Please use this identifier to cite or link to this item: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/137761
Title: Más allá del efecto composición: los docentes como moderadores del rendimiento en los centros educativos
Other Titles: Beyond the composition effect: teachers as moderators of achievement in schools
Authors: Díaz Santana, Octavio David 
Cardenal De La Nuez, María Eugenia 
González Betancor, Sara María 
UNESCO Clasification: 5801 Teoría y métodos educativos
580202 Organización y dirección de las instituciones educativas
631012 Nivel de vida
Keywords: Educación primaria
Centros educativos
Estilos docentes
Nivel socioeconómico
Rendimiento académico
Issue Date: 2025
Project: Proyecto de investigación PID2020-119471RB-I00
Journal: Revista Espanola de Sociologia 
Abstract: Este artículo analiza la relación entre los estilos docentes, el nivel socioeconómico del alumnado y su interacción sobre el rendimiento académico a nivel de centro en el sexto curso de Educación Primaria. Se utiliza información censal de las Islas Canarias en el curso 2018/2019. Se estiman modelos de regresión lineal múltiple con las siguientes variables: estilo directivo, estilo participativo, nivel socioeconómico y su interacción. El rendimiento se mide a partir de pruebas externas de competencias. Se identifica que los estilos docentes y el nivel socioeconómico inciden en el rendimiento y que su interacción es heterogénea. El análisis muestra la importancia de analizar otras dimensiones además del efecto composición, identificando efectos escolares. Demuestra que la tarea docente modera la relación entre origen socioeconómico y logro educativo, aunque no de manera homogénea.
The present article analyses a specific aspect of the school effect on performance in the sixth grade. Considering the importance of students' socioeconomic status in explaining academic achievement, we analyze whether the predominant teaching styles in schools can influence this relationship. To achieve this goal, we estimate multiple linear regression models for census data from the Canary Islands for the 2018/2019 school year. The variables of interest are the following: directive style, participative style and socioeconomic status. Achievement is measured by external proficiency tests. Our results indicate that teaching styles and socioeconomic status have an impact on performance, and that the interaction effect is heterogeneous. The analysis goes beyond the composition effect to identify school effects and shows that the teacher’s role moderates the relationship between socioeconomic background and educational achievement, although not homogeneously
URI: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/137761
ISSN: 1578-2824
DOI: 10.22325/fes/res.2025.266
Source: Revista Espanola de Sociologia [ISSN 1578-2824], v. 34, n. 2, a266, (Mayo 2025)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (1,1 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.