Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/136730
Title: Fonemas consonánticos del español complejos para el alumnado sinohablante: un estudio contrastivo de la fonética española y china
Other Titles: Complex Spanish Consonant Phonemes for Chinese Learners: a Contrastive Study of Spanish and Chinese Phonetics
Authors: Cubas Godoy, Raquel 
UNESCO Clasification: 570111 Enseñanza de lenguas
Keywords: Español L2
Fonética
Fonología
Pronunciación
Expresión oral, et al
Issue Date: 2025
Journal: redELE 
Abstract: El español y el chino son dos lenguas muy distantes entre sí, lo que puede generar problemas a la hora de enseñarlo y aprenderlo. Una de esas dificultades se encuentra en la fonética, un aspecto de la destreza oral muchas veces dejado de lado por no saber cómo enfrentarlo. Por ello, este estudio pretende detectar los fonemas consonánticos del español más complejos para el alumnado sinohablante. Además, se analizan los fonemas consonánticos del español y del chino mandarín para comparar la fonética de ambos idiomas y detectar semejanzas y disimilitudes. Para realizar este estudio se han creado dos tablas donde se comparan los fonemas del español y el chino mandarín, y una encuesta a alumnado sinohablante de ELE. De este modo, se ha detectado que las vibrantes simple y múltiple, las oclusivas sonoras, la fricativa interdental y la nasal palatal podrían generar dificultades en la pronunciación de español de los sinohablantes. Analizados los resultados, se presentan propuestas para solventar estas dificultades.
The Spanish and the Chinese language are very distant from each other; these differences can generate struggles for teachers and students. One of those struggles can be phonetics that are sometimes ignored when teaching oral skills because of the lack of qualification for teaching them. Consequently, this research aims to identify the most complex Spanish consonant phonemes for Chinese learners. In addition, the consonant phonemes of both languages are analyzed to compare the phonetics of Spanish and Chinese, to discover similarities and differences, and a survey to sino-speakers that study Spanish as a second language. In order to develop this study, two tables have been created to compare the phonetics of Chinese and Spanish. Therefore, it has been detected that the voiced alveolar trill, the voiced plosives, the dental fricative, and the palatal nasal may cause issues in the pronunciation of Chinese learners. After analyzing the results, activities are proposed to solve these problems.
URI: http://hdl.handle.net/10553/136730
ISSN: 1571-4667
DOI: 10.4438/1571-4667-redele37-2025
Source: redELE [1571-4667], nº 37 (2025)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (566,78 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.