Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/136372
Title: Transición en salud mental desde la infancia a adultos: Una revisión exploratoria
Other Titles: Transition in mental health from childhood to adulthood: A scoping review
Authors: Guerra-Ortega, Adalia del Carmen
Rodríguez Suárez, Claudio Alberto 
González De La Torre, Héctor 
UNESCO Clasification: 32 Ciencias médicas
3211 Psiquiatría
320110 Pediatría
Keywords: Child Psychiatry
Adolescent Psychiatry
Transition to Adult Care
Continuity of Patient Care
Mental Health Services, et al
Issue Date: 2025
Journal: Anales del Sistema Sanitario de Navarra 
Abstract: Fundamento. En adolescentes con trastornos mentales, el control de la enfermedad puede empeorar durante su transición a servicios de adultos. El objetivo del estudio es evaluar el impacto de intervenciones y programas de transición entre servicios de salud mental infanto-juveniles y de adultos en la continuidad del tratamiento y en los resultados de salud mental. Metodología. Revisión exploratoria mediante búsqueda de los descriptores “Psiquiatría Infantil”, “Psiquiatría del Adolescente”, “Transición a la Atención de Adultos”, “Servicios de Salud Mental” y “Continuidad de la Atención al Paciente” en Medline, Web of Science, Scopus, CINAHL, Biblioteca Cochrane, LILACS y CUIDEN realizadas entre octubre y diciembre de 2023. Se incluyeron estudios de investigación con cualquier diseño, en inglés y español, sin límite temporal. La calidad se evaluó con las herramientas del Instituto Joanna Briggs. Resultados. Se incluyeron ocho estudios (cuatro cualitativos, dos de cohortes y dos revisiones), de calidad moderada a excelente. El 23,5% de los casos lograron una transición exitosa, aunque con retrasos y menor seguimiento a largo plazo, facilitada por transferencia de información, atención paralela y participación de pacientes y familias, y dificultada por alta voluntaria o consumo de drogas previo al ingreso hospitalario. Conclusiones. Las estrategias clave para optimizar la transición entre servicios de salud mental infanto-juveniles y de adultos incluyen transferencia de información, atención paralela y participación activa. Es esencial implementar medidas coordinadas que aborden barreras, reduzcan retrasos y mejoren el seguimiento, promoviendo procesos anticipados, individualizados y corresponsables entre pacientes, familias y profesionales para promover una atención integral y efectiva.
Background. The management of mental health conditions may deteriorate in adolescents during the transition from adolescent mental health services to adult mental health services. This study aimes to assess the impact of interventions and transition programs on treatment continuity and mental health outcomes for individuals moving between these services. Methods. A scoping review was conducted using the descriptors “Child Psychiatry”, “Adolescent Psychiatry”, “Transition to Adult Care”, “Mental Health Services”, and “Continuity of Patient Care” in Medline, Web of Science, Scopus, CINAHL, Cochrane Library, LILACS, and CUIDEN, from October to December 2023. Studies of any design published in English and Spanish were included, with no time restrictions. The quality of the studies was assessed using Joanna Briggs Institute tools. Results. Eight studies were included (two reviews, four qualitative studies, and two cohort studies), with quality ratings ranging from moderate to excellent. Only 23.5% of young people experienced a successful transition, with many facing delays and reduced longterm follow-up. Key factors for a successful transition included the transfer of information, parallel care, and the involvement of patients and family, while voluntary discharge and prior drug use before hospitalization hindered the transition process. Conclusions. To optimize the continuity of care during the transition from child/adolescent to adult mental health services, key strategies include the transfer of information, parallel care, and active participation. Implementing coordinated measures that address barriers, reduce delays, and enhance follow-up is essential. A proactive, individualized, and collaborative approach involving patients, families, and professionals is necessary to ensure comprehensive and effective care.
URI: http://hdl.handle.net/10553/136372
ISSN: 2340-3527
DOI: 10.23938/ASSN.1107
Source: Anales del Sistema Sanitario de Navarra [ISSN 2340-3527], v. 48 (1), e1107
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (235,36 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.