Please use this identifier to cite or link to this item: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/136057
Title: Las Cartas marruecas de Cadalso en la enseñanza de ELE: una propuesta didáctica
Other Titles: Cartas marruecas by Cadalso and ELE Teaching: a didactic proposal
Authors: Hernández Arroyo, Sara 
UNESCO Clasification: 570111 Enseñanza de lenguas
Keywords: Enseñanza del español como lengua extranjera
Literatura costumbrista
Material didáctico
Educación cultural
Educación intercultural, et al
Issue Date: 2024
Journal: Magister 
Abstract: La escasa presencia de la literatura en la enseñanza de LE y la necesidad de dotar a los docentes de recursos y herramientas didácticas nos lleva a presentar este artículo. Proponemos un texto literario de la Ilustración española, en concreto, la carta II de las Cartas marruecas de José Cadalso, con el objetivo de fomentar el uso de los textos literarios como elementos comunicativos culturales. Creemos que es necesario continuar con las investigaciones relacionadas con el material literario como material auténtico y su aplicación en la enseñanza de LE y, para ello, emplearemos el método de investigación - acción. Además, realizaremos una breve revisión bibliográfica centrada en el papel de la literatura en el aula de ELE, el enfoque comunicativo y el uso de material auténtico. Finalmente, presentamos una propuesta didáctica fundamentada que permite no solo trabajar competencias y contenidos lingüísticos, sino también todo lo relacionado con la reflexión intercultural.
Literature has been less considered in FL teaching. That is why we want to pro-vide teachers with resources and didactic tools via our research. We propose in this article a text for the ELE classroom. Particularly, letter II of the Cartas marruecas by the Spanish writer José Cadalso. The aim is promoting the use of literary texts as cultural communicative elements. We believe it is required to continue with investigations about literary material and its application in FL teaching. The methodology we will use is research - action method. In addition, we will carry out a bibliographic review focused on role literature in ELE, Communicative Approach and authentic material in use. Fi-nally, we present a didactic proposal based on a curricular approach that allows ELE professional teachers not only to work on linguistic competences and content, but also everything related to intercultural reflection.
URI: https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/136057
DOI: 10.17811/msg.36.1.2024.9-15
Source: Magister [2340-4728], v. 36, p. 9-15
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (490,51 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.