Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/133363
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | García-Manso, Angélica | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-10-02T19:02:10Z | - |
dc.date.available | 2024-10-02T19:02:10Z | - |
dc.date.issued | 2024 | en_US |
dc.identifier.issn | 2341-1112 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10553/133363 | - |
dc.description.abstract | In this paper the Valle del Jerte in the province of Cáceres is presented as a significant enclave in terms of how one of the most representative manifestations of contemporary leisure culture, the cinema, was organized in rural areas during the 20th century. The study offers a chronological and architectural overview of the buildings that were once cinemas, from which we can see how the road and agricultural production are the axes that distinguish the buildings and allow us to understand their location in the environment and the layout of their industrially inspired façades. Other localities present singular buildings, whether they are newly constructed or adapted from previous leisure areas. In general terms, it can be said that the dynamics of leisure coincides with the urban growth of the localities towards areas of expansion around the road. Copyright: | en_US |
dc.description.abstract | El Valle del Jerte en la provincia de Cáceres se presenta como un enclave significativo acerca de cómo se organiza en ámbitos rurales durante el siglo xx una de las manifestaciones más representativas de la cultura del ocio contemporáneo como es el cine. El estudio ofrece un recorrido cronológico, documental y arquitectónico de los inmuebles que fueron cinematógrafos, del que se desprende cómo son la carretera y la producción agropecuaria los ejes que singularizan los edificios y permiten comprender su ubicación en el entorno y una disposición de fachadas de inspiración industrial. Otras localidades presentan edificios singulares, sean de nueva planta, o adaptación de espacios de ocio previos. En líneas generales se puede decir que la dinámica del ocio coincide con el crecimiento urbanístico de las localidades hacia zonas de expansión en torno a la carretera. | en_US |
dc.language | spa | en_US |
dc.relation.ispartof | Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia | en_US |
dc.source | Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia [ISSN 1133-598X, eISSN 2341-1112], v.24, nº 2, p. 1263-1287. (Julio 2024) | en_US |
dc.subject | 330526 Edificios públicos | en_US |
dc.subject | 6203 Teoría, análisis y crítica de las bellas artes | en_US |
dc.subject | 620301 Cinematografía | en_US |
dc.subject.other | Arquitectura de ocio | en_US |
dc.subject.other | Arquitecturas del siglo XX | en_US |
dc.subject.other | Cinematógrafos | en_US |
dc.subject.other | Cines rurales | en_US |
dc.subject.other | Valle del Jerte | en_US |
dc.title | Los cinematógrafos del Valle del Jerte (Cáceres): arquitecturas de ocio entre el río y las laderas | en_US |
dc.title.alternative | The Cinemas of the Jerte Valley (Cáceres): Leisure Architectures between the River and the Slopes | en_US |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dc.identifier.doi | 10.51349/veg.2024.2.25 | en_US |
dc.identifier.scopus | 2-s2.0-85202192930 | - |
dc.contributor.orcid | 0000-0002-9068-9379 | - |
dc.description.lastpage | 1287 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | - |
dc.description.firstpage | 1263 | en_US |
dc.relation.volume | 24 | en_US |
dc.investigacion | Artes y Humanidades | en_US |
dc.type2 | Artículo | en_US |
dc.description.numberofpages | 26 | en_US |
dc.utils.revision | Sí | en_US |
dc.identifier.ulpgc | No | en_US |
dc.contributor.buulpgc | BU-HUM | en_US |
dc.description.sjr | 0,144 | |
dc.description.sjrq | Q2 | |
dc.description.esci | ESCI | |
dc.description.miaricds | 10,0 | |
dc.description.erihplus | ERIH PLUS | |
item.grantfulltext | open | - |
item.fulltext | Con texto completo | - |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.