Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/132351
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRius-Escudé, Agnèsen_US
dc.contributor.authorRoyo i Bieto, Carlesen_US
dc.contributor.authorMañas Navarrete, Ibanen_US
dc.contributor.editorUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.date.accessioned2024-07-26T15:51:38Z-
dc.date.available2024-07-26T15:51:38Z-
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.issn2386-3374en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/132351-
dc.description.abstractThis research analyses attitude and assertiveness in the use of spoken Catalan in the classroom by 44 Primary Education undergraduates from the University of Barcelona and the Rovira i Virgili University during their teaching practice in 34 schools the academic year 2021–2022. Quantitative and qualitative data were compared to determine the results of training in language assertiveness during the teaching practice, using an observation questionnaire completed by the school tutors before (Q1) and after the training (Q2). Quantitatively, there is a statistically significant difference between Q2 and Q1 in two of the four dimensions studied: the frequency with which Catalan is used and the language competence of the trainee teachers. Qualitatively, we analysed the strategies these trainees used to foster the use of Catalan in class: in Q2, we observe an increase in the more assertive strategies and a decrease in the less assertive ones.en_US
dc.description.abstractAnalizamos la actitud y la asertividad en el uso del catalán oral que muestran en el aula 44 alumnos del grado de Educación Primaria de la Universidad de Barcelona y de la Universidad Rovira i Virgili durante las prácticas de 2021-2022, en 34 escuelas. Se comparan datos cuantitativos y cualitativos de una acción formativa sobre asertividad lingüística, gracias a un cuestionario de observación que cumplimentaron dos veces los tutores de los centros educativos: antes de la acción formativa (Q1) y después (Q2). Cuantitativamente, existe una diferencia estadísticamente significativa entre el Q2 respecto al Q1 en dos de las cuatro dimensiones que hemos estudiado: la frecuencia de uso de la lengua catalana y la competencia lingüística de los futuros maestros. Cualitativamente, se analizan las estrategias que estos alumnos utilizan en el aula para fomentar el uso del catalán: se observa un aumento en el Q2 de las estrategias más asertivas y una disminución de las menos asertivas.en_US
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofEl Guiniguadaen_US
dc.sourceEl Guiniguada [ISSN 0213-0610, eISSN 2386-3374], n. 33, p. 245-260, (Julio 2024)en_US
dc.subject580302 Preparación de profesoresen_US
dc.subject580107 Métodos pedagógicosen_US
dc.subject570103 Bilingüismoen_US
dc.subject.otherLanguage attitudeen_US
dc.subject.otherAssertivenessen_US
dc.subject.otherPrimary Educationen_US
dc.subject.otherCatalanen_US
dc.subject.otherTeaching practice in schoolsen_US
dc.subject.otherActitud lingüísticaen_US
dc.subject.otherAsertividaden_US
dc.subject.otherEducación Primariaen_US
dc.subject.otherLengua catalanaen_US
dc.subject.otherPrácticas en escuelasen_US
dc.titleAttitude and assertiveness in the classroom in the use of spoken Catalanen_US
dc.title.alternativeActitud y asertividad en el aula en el uso de la lengua catalana oralen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.20420/ElGuiniguada.2024.727en_US
dc.description.lastpage260en_US
dc.identifier.issue33 (2024)-
dc.description.firstpage245en_US
dc.relation.volume33en_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.description.numberofpages16en_US
dc.utils.revisionen_US
dc.contributor.wosstandardUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.contributor.wosstandardUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.contributor.wosstandardUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.contributor.wosstandardUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.contributor.wosstandardUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.contributor.wosstandardUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.contributor.wosstandardUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.contributor.wosstandardUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.contributor.wosstandardUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.contributor.wosstandardUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.contributor.wosstandardUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.contributor.wosstandardUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.contributor.wosstandardUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria, null-
dc.date.coverdateJulio 2024en_US
dc.identifier.ulpgcNoen_US
dc.contributor.buulpgcBU-EGBen_US
dc.description.esciESCI
dc.description.miaricds10,0
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (1,06 MB)
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.