Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/132351
Title: Attitude and assertiveness in the classroom in the use of spoken Catalan
Other Titles: Actitud y asertividad en el aula en el uso de la lengua catalana oral
Authors: Rius-Escudé, Agnès
Royo i Bieto, Carles
Mañas Navarrete, Iban
Editors: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, null
UNESCO Clasification: 580302 Preparación de profesores
580107 Métodos pedagógicos
570103 Bilingüismo
Keywords: Language attitude
Assertiveness
Primary Education
Catalan
Teaching practice in schools, et al
Issue Date: 2024
Journal: El Guiniguada 
Abstract: This research analyses attitude and assertiveness in the use of spoken Catalan in the classroom by 44 Primary Education undergraduates from the University of Barcelona and the Rovira i Virgili University during their teaching practice in 34 schools the academic year 2021–2022. Quantitative and qualitative data were compared to determine the results of training in language assertiveness during the teaching practice, using an observation questionnaire completed by the school tutors before (Q1) and after the training (Q2). Quantitatively, there is a statistically significant difference between Q2 and Q1 in two of the four dimensions studied: the frequency with which Catalan is used and the language competence of the trainee teachers. Qualitatively, we analysed the strategies these trainees used to foster the use of Catalan in class: in Q2, we observe an increase in the more assertive strategies and a decrease in the less assertive ones.
Analizamos la actitud y la asertividad en el uso del catalán oral que muestran en el aula 44 alumnos del grado de Educación Primaria de la Universidad de Barcelona y de la Universidad Rovira i Virgili durante las prácticas de 2021-2022, en 34 escuelas. Se comparan datos cuantitativos y cualitativos de una acción formativa sobre asertividad lingüística, gracias a un cuestionario de observación que cumplimentaron dos veces los tutores de los centros educativos: antes de la acción formativa (Q1) y después (Q2). Cuantitativamente, existe una diferencia estadísticamente significativa entre el Q2 respecto al Q1 en dos de las cuatro dimensiones que hemos estudiado: la frecuencia de uso de la lengua catalana y la competencia lingüística de los futuros maestros. Cualitativamente, se analizan las estrategias que estos alumnos utilizan en el aula para fomentar el uso del catalán: se observa un aumento en el Q2 de las estrategias más asertivas y una disminución de las menos asertivas.
URI: http://hdl.handle.net/10553/132351
ISSN: 2386-3374
DOI: 10.20420/ElGuiniguada.2024.727
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610, eISSN 2386-3374], n. 33, p. 245-260, (Julio 2024)
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