Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/132291
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dc.contributor.authorAlamo Muñoz,Adrianaen_US
dc.contributor.authorMartín Quintana, Juan Carlosen_US
dc.contributor.authorAlemán Falcón, Jesús Arielen_US
dc.contributor.authorCruz Sosa, Miriam del Maren_US
dc.date.accessioned2024-07-23T10:19:48Z-
dc.date.available2024-07-23T10:19:48Z-
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.issn1575-7072en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/132291-
dc.description.abstractProgrammes from the Positive Youth Development approach favour integral development, promoting positive behaviours and reducing the probability of risky behaviours. But what are the characteristics of these programmes implemented in schools and what is their relationship with school adjustment? To answer this question, a systematic review was conducted following the PRISMA 2020 protocol. After searching the WoS, Scopus, ERIC, PsycINFO and PubMed databases and selecting the articles according to the inclusion criteria (1st Positive Youth Development programmes, 2nd targeted at adolescents, 3rd implemented in schools, 4th evaluated), the main findings of 15 articles (between 2008-2020) are presented. It has been found that Positive Youth Development programmes applied in the educational context are in line with the theoretical approach. The most widespread model being the 5Cs. Despite being well-founded, not all of them consider relevant aspects for schools to become positive environments(involving the whole educational community or guaranteeing loyalty to the programme). In the standards of evidence, most of them show shortcomings in reporting on the implementation process. In conclusion, it is relevant to consider the results of this review to design, implement and evaluate Positive Youth Development programmes that promote school continuity in schools.en_US
dc.description.abstractLos programas desde el enfoque del Desarrollo Positivo en la Adolescencia favorecen el desarrollo integral, promueven conductas positivas y disminuyen la probabilidad de que se den conductas de riesgo. Pero ¿qué características tienen estos programas implementados en los centros educativos y cuál es su relación con el ajuste escolar? Para responder a esta cuestión, se realizó una revisión sistemática siguiendo el protocolo PRISMA 2020. Tras buscar en las bases de datos WoS, Scopus, ERIC, PsycINFO y PubMed y seleccionar los artículos según los criterios de inclusión (1º programas de Desarrollo Positivo Adolescente, 2º dirigidos a adolescentes, 3º implementados en centros educativos, 4º evaluados), se presentan los hallazgos de 15 artículos (entre 2008-2020). Se ha comprobado que los programas de Desarrollo Positivo Adolescente aplicados en el contexto educativo se ajustan al enfoque teórico. El modelo más diseminado es el de las 5Cs. A pesar de estar bien fundamentados, no todos tienen en cuenta aspectos relevantes para lograr que los centros educativos se conviertan en entornos positivos (involucrar a toda la comunidad educativa o garantizar la fidelización al programa). En los estándares de evidencia la mayoría presenta carencias al informar sobre el proceso de implementación. En conclusión, es relevante tener en cuenta los resultados de esta revisión para diseñar, implementar y evaluar programas de Desarrollo Positivo Adolescente que promuevan la continuidad escolar en los centros educativos.en_US
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofRevista Fuentesen_US
dc.sourceRevista Fuentes [1575-7072], First Online (July 2024)en_US
dc.subject5801 Teoría y métodos educativosen_US
dc.subject6102 Psicología del niño y del adolescenteen_US
dc.subject.otherPositive Youth Developmenten_US
dc.subject.otherEducational Environmenten_US
dc.subject.otherCompulsory Educationen_US
dc.subject.otherEvidence-Based Programmesen_US
dc.subject.otherFormal Educationen_US
dc.subject.otherAdolescenceen_US
dc.subject.otherSistematic Reviewen_US
dc.subject.otherDesarrollo Positivo en la Adolescenciaen_US
dc.subject.otherAmbiente Educacionalen_US
dc.subject.otherEscolaridad Obligatoriaen_US
dc.subject.otherProgramas Basados en Evidenciasen_US
dc.subject.otherEducación Formalen_US
dc.subject.otherProgramas de Educaciónen_US
dc.subject.otherAdolescenciaen_US
dc.subject.otherRevisión Sistemáticaen_US
dc.titlePositive Youth Development Programmes for Adolescents in the educational context: systematic reviewen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.13140/RG.2.2.34719.78241en_US
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.description.numberofpages12en_US
dc.utils.revisionen_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-EGBen_US
dc.description.sjr0,302
dc.description.sjrqQ2
dc.description.esciESCI
dc.description.miaricds7,9
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
crisitem.author.deptGIR Educación Inclusiva, Sociedad y Familia-
crisitem.author.deptGIR Educación Inclusiva, Sociedad y Familia-
crisitem.author.deptDepartamento de Educación-
crisitem.author.deptGIR Educación Inclusiva, Sociedad y Familia-
crisitem.author.deptDepartamento de Educación-
crisitem.author.orcid0000-0001-7283-1952-
crisitem.author.orcid0000-0001-9233-3678-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Educación-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Educación-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Educación-
crisitem.author.fullNameAlamo Muñoz,Adriana-
crisitem.author.fullNameMartín Quintana, Juan Carlos-
crisitem.author.fullNameAlemán Falcón, Jesús Ariel-
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