Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/12950
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorParise, Miriamen_US
dc.contributor.authorPagani, Arielaen_US
dc.contributor.authorCremascoli, Veronicaen_US
dc.contributor.authorIafrate, Raffaelaen_US
dc.date.accessioned2015-03-14T03:30:36Z
dc.date.accessioned2018-03-15T14:35:28Z-
dc.date.available2015-03-14T03:30:36Z
dc.date.available2018-03-15T14:35:28Z-
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.issn1886-8576en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/12950-
dc.description.abstractIt is widely acknowledged that sport promotes positive youth development. Among team sports, rugby is believed to convey high educational values and to foster individual and social abilities. However, no scientific attention has been devoted to the investigation of the benefits of playing rugby on developmental outcomes. This study examined the effectiveness of a school-based rugby introductory training course (“Rugby Project For Schools”) in a sample of one hundred and three Italian adolescents, sixty-three attending the program (rugby group), and forty not taking part in the project (control group). Results of a series of one-way analysis of covariance (ANCOVA) showed that, controlling for initial scores, adolescents in the rugby group had higher post-intervention scores of positive self-perception in terms of perceived self-efficacy in dealing with negative emotions, self-efficacy in expressing positive emotions, social self- efficacy, and empathic self-efficacy, and higher scores of pro-social behaviour than adolescents in the control group. This study encourages the spread of rugby programs in schools as a means of enhancing self-efficacy and pro-sociality dimensions.en_US
dc.description.abstractEs ampliamente reconocido que el deporte promueve un desarrollo positivo para los jóvenes. Entre los deportes de equipo, se cree que el rugby transmite altos valores educativos y fomenta las capacidades individuales. Sin embargo, no se ha prestado suficiente atención científica a la investigación de los beneficios de jugar al rugby para el bienestar psicosocial. Este estudio ha examinado los efectos de un curso introductorio de formación sobre el rugby en la escuela (“Proyecto rugby para las escuelas”) en tomando en consideración una muestra de ciento tres adolescentes italianos, de los cuales sesenta y tres atendieron el programa (grupo rugby), y cuarenta no tomaron parte en el proyecto (grupo de control). Los resultados del análisis de covarianza de una vía (ANCOVA) han demonstrado que, teniendo en cuenta las puntuaciones iniciales, los adolescentes en el grupo rugby, después de la intervención, registraban puntuaciones más altas de auto-percepción positiva en términos de autoeficacia percibida en la gestión de las emociones negativas, autoeficacia en la expresión de las emociones positivas, autoeficacia social y empática, y también registraban unas puntuaciones más altas que los adolescentes en el grupo de control con respecto al comportamiento prosocial. Este estudio alienta la difusión de proyectos de rugby en las escuelas como medio para mejorar las dimensiones de la autoeficacia y de la prosocialida.en_US
dc.formatapplication/pdfes
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofRevista Iberoamericana de Psicologia del Ejercicio y el Deporteen_US
dc.sourceRevista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte [ISSN 1886-8576] v. 10 (1), p. 57-61, (2015)en_US
dc.subject61 Psicologíaen_US
dc.subject.otherTeam sporten_US
dc.subject.otherRugbyen_US
dc.subject.otherSelf-efficacyen_US
dc.subject.otherPro-socialityen_US
dc.subject.otherDeporte de equipoen_US
dc.subject.otherAutoeficaciaen_US
dc.subject.otherProsocialidaden_US
dc.subject.otherDesportos coletivosen_US
dc.subject.otherAutoeficáciaen_US
dc.subject.otherPró-sociabilidadeen_US
dc.titleRugby, self-efficacy and prosocial behaviour: evidence from the italian "rugby project for schools"en_US
dc.title.alternativeRugby, autopercepción y comportamiento prosocial: las pruebas en el proyecto italiano “rugby para las escuelas"en_US
dc.title.alternativeRugby, auto-percepção e comportamento pró-social: dados do projecto italiano “rugby para as escolas"en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.compliance.driver1es
dc.identifier.absysnet537108-
dc.identifier.crisid-;-;-;-
dc.description.lastpage61en_US
dc.identifier.issue1-
dc.description.firstpage57en_US
dc.relation.volume10en_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.type2Artículoen_US
dc.description.numberofpages6en_US
dc.utils.revisionen_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-FISen_US
dc.description.sjr0,311
dc.description.sjrqQ3
dc.description.sellofecytSello FECYT
dc.description.esciESCI
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCon texto completo-
Appears in Collections:Rev. Iberoam. psicol. ejerc. deporte. 2015. v.10, n.1 
Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (181,59 kB)
Show simple item record

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.