Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/127658
Title: El estudio de la experiencia de adolescencia trans a través del relato biográfico
Other Titles: The study of the experience of trans adolescence through biographical narratives
Authors: Parra Abaunza, Noemí 
UNESCO Clasification: 630701 Evolución de las sociedades
6309 Grupos sociales
630303 Metodología
Keywords: Adolescencia
Análisis cualitativo
Identidad
Método biográfico
Transgénero
Issue Date: 2023
Journal: Psicoperspectivas : Individuo Y Sociedad 
Abstract: En la actualidad se está disputando del marco interpretativo de lo trans, intensificándose en la última década por la emergencia de la infancia y adolescencia trans como sujeto político y la movilización de familias, que ha producido impactos legislativos e institucionales en el reconocimiento del derecho a la identidad de género. El objetivo de esta investigación es identificar las dimensiones de la experiencia biográfica de un adolescente trans cuya transición de género se realizó en este contexto. Para este objetivo, utilizamos el Biographic Narrative Interpretive Method (BNIM) y exponemos el análisis de caso en dos capas: en la primera, relacionamos la "vida vivida" y la "vida narrada" del biografiado, y en la segunda, interpretamos el caso atendiendo a las dimensiones de la experiencia identificadas: la biografía en la disputa, devenir adolescente trans, dependencia y reconocimiento, los dispositivos institucionales de tránsito (hacia delante) y la transición "hacia los lados".
At present, the interpretative framework of trans is being disputed, intensified in the last decade by the emergence of transgender children and adolescents as political subjects and the mobilization of families, which has produced legislative and institutional impacts on the recognition of the right to gender identity. The aim of this research is to identify the dimensions of the biographical experience of a transgender adolescent whose gender transition took place in this context. For this purpose, we use the Biographic Narrative Interpretive Method (BNIM) and expose the case analysis in two layers: in the first, we relate the "lived life" and the "narrated life" of the biographer, and in the second we interpret the case according to the dimensions of experience identified: the biography in dispute, becoming a trans adolescent, dependence and recognition, the institutional devices of transit (forward) and the transition "sideways". These findings raise the question of whether current professional practices in health, educational and social institutions enable lateral transitions. In this context, the agency of adolescents, social and community care in primary care, assistance to families and support groups among adolescents become central.
URI: http://hdl.handle.net/10553/127658
ISSN: 0717-7798
DOI: 10.5027/psicoperspectivas-Vol22-Issue3-fulltext-2897
Source: Psicoperspectivas : Individuo Y Sociedad [ISSN 0717-7798], v.22 (3), p. 1-13
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (314,75 kB)
Show full item record

Page view(s)

175
checked on Apr 6, 2024

Download(s)

30
checked on Apr 6, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.