Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/127263
Title: | Emociones, plurilingüismo e interculturalidad: trabajar y fomentar su importancia con alumnos de ELE barbadenses | Other Titles: | Emotions, plurilingualism, and interculturalism: working and promoting its importance with students of Spanish in Barbados | Authors: | Céspedes Suárez, Carmen Isabel | UNESCO Clasification: | 570111 Enseñanza de lenguas 610603 Emoción 6114 Psicología social |
Keywords: | Propuesta didáctica Español como lengua extranjera Emociones Identidad Competencia comunicativa intercultural, et al |
Issue Date: | 2023 | Journal: | Tejuelo | Abstract: | La didáctica de segundas lenguas ha prestado especial atención a cuestiones como el filtro afectivo y la motivación, pues ejercen una poderosa influencia en el aprendizaje, así como en el interés que exhibirá el alumno hacia la L2/C2. Es por eso por lo que describimos cuán importantes resultaron ambos aspectos para nuestros estudiantes en Barbados y qué estrategias y actividades empleamos para estimular el componente emocional como vía para la adquisición de la competencia comunicativa intercultural (CCI). Asimismo, sugerimos una serie de propuestas didácticas que contribuyeron a consolidar elementos como el autoconcepto y la disposición a comunicar; subrayar la identidad racial y visibilizar que se puede construir un plurilingüismo holístico, orgánico y, en definitiva, real. Second language didactics have paid special attention to the affective filter and motivation due to their powerful influence on the learning process and students' interest in L2/C2. These elements also impact the learner's approach to and interest in the target language and culture. This paper emphasizes the importance of both aspects for students in Barbados, along with the strategies and activities implemented to stimulate the emotional component and develop intercultural communicative competence (ICC). We propose various didactic approaches that contribute to strengthening components such as self-concept, willingness to communicate, and fostering holistic, organic, and authentic plurilingualism. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/127263 | ISSN: | 1988-8430 | DOI: | 10.17398/1988-8430.38.131 | Source: | Tejuelo [1988-8430], nº 38 (2023), p. 131-168 |
Appears in Collections: | Artículos |
Page view(s)
68
checked on Jun 15, 2024
Download(s)
25
checked on Jun 15, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.