Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/12520
Title: Interactive application in spanish sign language for a public transport environment
Other Titles: Aplicación interactiva en lengua de signos española para un entorno de transporte público
Authors: Viera-Santana, José Guillermo 
Hernández-Haddad, Juan C. 
Rodríguez-Esparragón, Dionisio 
Castillo-Ortiz, Jesús 
UNESCO Clasification: 33 Ciencias tecnológicas
6308 Comunicaciones sociales
630801 Signos
Keywords: Sign language
2D Animation
Rotoscoping
Hearing disability
Animación 2D, et al
Issue Date: 2014
Conference: 11th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age, CELDA 2014 
Abstract: En este trabajo se presenta el diseño de una herramienta multimedia que traduce a la lengua de signos españolas los mensajes de avisos que puede proporcionar un sistema de megafonía. El objetivo del trabajo es proporcionar una herramienta que mejore la inclusión social de las personas con discapacidades auditivas. Con este propósito, se han seleccionado el entorno y los mensajes de audio habituales en un aeropuerto para desarrollar este proyecto piloto. Por último, los audios se han traducido a lengua de signos españolas sintetizando un avatar usando la técnica de animación de rotoscopía a partir de la grabación en vídeo de un traductor. Los resultados finales han sido evaluados por personas sordas.
In this paper the design of a multimedia tool that translates to Spanish language signs warning messages that can provide a PA system is presented. The aim of this work is to provide a tool to improve social inclusion of people with hearing disabilities. For this purpose, we selected the environment and the usual audio messages at an airport to develop this pilot project. Finally, audios have been translated into Spanish sign language by synthesizing a avatar using the technique of rotoscoping animation from video recording of a translator. The final results have been evaluated by deaf people.
URI: http://hdl.handle.net/10553/12520
ISBN: 978-989-8533-23-4
Source: 11th. International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2014), p. 9-16
Appears in Collections:Actas de congresos
Thumbnail
Artículo en Congreso
Adobe PDF (935,14 kB)
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

2
checked on Dec 15, 2024

Page view(s)

58
checked on Jun 15, 2024

Download(s)

33
checked on Jun 15, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons