Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/124229
Title: | El pintor Joan Macip, Joanes, y el Renacimiento gráfico en Valencia (1520-1600) | Other Titles: | The Painter Joan Macip (or Joan de Joanes) and the Graphic Renaissance in Valencia (1520–1600) | Authors: | Ferrandis, Julio Macián | UNESCO Clasification: | 6203 Teoría, análisis y crítica de las bellas artes | Keywords: | Epigrafía Historia de la Cultura Escrita Joanes Escritura expuesta Capital humanística, et al |
Issue Date: | 2023 | Journal: | Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia | Abstract: | En el siguiente trabajo se estudia el papel destacado del pintor Joan Macip, Joanes, en la finalización
del multigrafismo relativo medieval en las escrituras expuestas, así como en la fijación y difusión de
las capitales clásicas en el reino de Valencia del Quinientos. Partiendo de los pioneros gráficos, de
formación italiana, se verán las posibles influencias del taller de los Macip a la hora del establecimiento
de estas mayúsculas romanas, sus características principales y su difusión por el reino gracias a sus
descendientes y discípulos This article examines the important role of the painter Joan Macip (or Joan de Joanes) in the ultimate development of the medieval multigraphism of scritture esposte (“exposed writings”), as well as in the fixing and dissemination of the classical orthographical capitals in the 16th-century kingdom of Valencia. Starting with Italian-trained graphical pioneers, the article traces the possible influence of the Macip workshop upon the establishment of these so-called “Roman capitals”, their main characteristics and their spread through the kingdom thanks to his descendants and disciples. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/124229 | ISSN: | 2341-1112 | DOI: | 10.51349/veg.2023.2.17 | Source: | Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia [ISSN 2341-1112], v. 23 (2), p. 991-1016, (Julio 2023) |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.