Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/124057
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dc.contributor.authorSierra Girón, Álvaroen_US
dc.contributor.authorBetancor Gómez, María Josefaen_US
dc.date.accessioned2023-07-25T15:05:55Z-
dc.date.available2023-07-25T15:05:55Z-
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.issn2253-797Xen_US
dc.identifier.otherScopus-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/124057-
dc.description.abstract“El Museo Canario” (Canary Museum) was founded in Las Palmas de Gran Canaria in 1879. It holds an impressive collection of the pre-Hispanic past of the Canaries. El Museo Canario built an important transnational network of exchange. This was facilitated by the widespread interest in the human remains of the pre-Hispanic inhabitants of the Canaries. His founder Gregorio Chil, and the Museum Board, were interested in building a regional race to represent the trans-historical essence of the archipelago’s population. This was scientifically grounded on different racial classification projects with colonial connotations. Speculation on the possible links between the archipelago’s extinct race, the Amazigh (Berbers), and hypothetical primitive European populations became popular. These debates had a material side: racial similarities and differences were exhibited, visualized, illustrated, and thus demonstrated. Lithographs of human remains circulated in Europe and beyond. These supposedly objective representations of race were published in authoritative books and scientific articles. In addition, individuals were drawn and photographed, often with the idea of showing the continuity between the aboriginal population and the current inhabitants of the archipelago. Visual representations of the dead (skulls, mummies) entered a sort of dialectic relationship with representations of the living.en_US
dc.description.abstractEn 1879 fue fundado el Museo Canario en Las Palmas de Gran Canaria. Actualmente, alberga una importante colección del pasado prehispánico de las Islas Canarias. El Museo construyó una importante red transnacional de intercambios. Esto fue facilitado por el generalizado interés en los restos humanos de los habitantes aborígenes de las Islas. Su fundador, Gregorio Chil (1831-1901), y la Junta Directiva, estaban interesados en construir una raza regional, que representaría la esencia transhistórica de la población del Archipiélago. Esto encontró su sustrato científico en diferentes procesos de clasificación racial con connotaciones coloniales. Especulaciones sobre las conexiones de la raza extinguida del Archipiélago, los Amazigh (Bereberes), e hipotéticas poblaciones europeas primitivas se hicieron populares. Estos debates tenían una dimensión material: las similitudes raciales, y las diferencias, eran exhibidas, visualizadas, ilustradas, y así demostradas. Litografías de restos humanos circularon en Europa y más allá. Estas representaciones supuestamente objetivas de la raza se integraron en libros y artículos científicos de referencia. Además, individuos concretos eran dibujados y fotografiados, con frecuencia con la idea de mostrar la continuidad de la población aborigen con la población actual de las Islas. La representación visual de los muertos (cráneos, momias) entró en una suerte de relación dialéctica con la representación de los vivos.en_US
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofCulture and History Digital Journalen_US
dc.sourceCulture and History Digital Journal [EISSN 2253-797X], v. 12 (1), e006 (Junio 2023)en_US
dc.subject510106 Museologíaen_US
dc.subject.otherCanary Islandsen_US
dc.subject.otherColonialismen_US
dc.subject.otherExhibitionen_US
dc.subject.otherHuman Remainsen_US
dc.subject.otherMuseumsen_US
dc.subject.otherNation-Buildingen_US
dc.subject.otherRaceen_US
dc.subject.otherRepresentationen_US
dc.subject.otherMuseosen_US
dc.subject.otherRazaen_US
dc.subject.otherRestos humanosen_US
dc.subject.otherExhibiciónen_US
dc.subject.otherRepresentaciónen_US
dc.subject.otherConstrucción nacionalen_US
dc.subject.otherColonialismoen_US
dc.subject.otherIslas Canariasen_US
dc.titleThe Canary Museum: from transnational trade of human remains to the visual representations of race (1879-1900)en_US
dc.title.alternativeEl Museo Canario: del comercio transnacional de restos humanos a las representaciones visuales de la raza (1879-1900)en_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/Articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.3989/chdj.2023.006en_US
dc.identifier.scopus85164377607-
dc.contributor.orcid0000-0001-8222-5577-
dc.contributor.orcid0000-0003-2165-6554-
dc.contributor.authorscopusid57531331300-
dc.contributor.authorscopusid58481521400-
dc.identifier.eissn2253-797X-
dc.identifier.issue1-
dc.relation.volume12en_US
dc.investigacionArtes y Humanidadesen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.date.coverdateJunio 2023en_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-HUMen_US
dc.description.sjr0,148
dc.description.jcr0,3
dc.description.sjrqQ2
dc.description.jcrqQ4
dc.description.esciESCI
dc.description.miaricds10,5
dc.description.erihplusERIH PLUS
item.fulltextCon texto completo-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.deptDepartamento de Ciencias Clínicas-
crisitem.author.orcid0000-0003-2165-6554-
crisitem.author.fullNameBetancor Gómez, María Josefa-
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