Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/124010
Title: A Systematic Review of Serious Games for Children’s Reading Skills’ development
Other Titles: Una revisión sistemática de juegos serios para el desarrollo de las destrezas lectoras de los niños
Authors: Tacoronte Sosa, Juan Pedro
Peña Hita, Mª Ángeles
Editors: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, null
UNESCO Clasification: 570111 Enseñanza de lenguas
Keywords: Destrezas lectoras
Enseñanza de la lectura
Revisión sistemática
Videojuegos
Reading skills, et al
Issue Date: 2023
Journal: El Guiniguada 
Abstract: Este artículo revisa la eficacia del uso de juegos serios en la enseñanza de la lectura en los últimos quince años (2007-2022). Para asegurar un procedimiento riguroso y sistemático, se utilizaron PRISMA, CASP y la escala PEDro y se efectuó una investigación exhaustiva siguiendo criterios específicos en las bases de datos ERIC, ProQuest, Scopus, Springer y Web of Science. Tras una organización sistemática en Microsoft Excel y JASP, se seleccionaron 21 estudios para un análisis detallado. Estos estudios fueron analizados en profundidad para sintetizar resultados y extraer conclusiones significativas. Los resultados de la revisión sugieren que los juegos serios pueden ser realmente beneficiosos para los alumnos en la enseñanza y aprendizaje lector. Sin embargo, es crucial proceder con cautela al seleccionar y utilizar juegos específicos, asegurándose de que los juegos seleccionados han sido evaluados minuciosamente en cuanto a su eficacia educativa y su adecuación a los objetivos de aprendizaje.
This article provides a review of serious games’ use efficacy in reading instruction throughout the previous fifteen years (2007-2022). To ensure a rigorous and systematic procedure using PRISMA, CASP and PEDro scale, a thorough search was conducted using specific criteria. ERIC, ProQuest, Scopus, Springer and Web of Science were the databases examined. Following the systematic organisation using Microsoft Excel and JASP, a total of 21 studies were selected for detailed examination and were deemed suitable for inclusion. The selected studies were subjected to a comprehensive analysis to synthesise their findings and draw meaningful conclusions. The findings from the review suggest that serious games can indeed be beneficial for students in the context of reading instruction and learning. However, it is crucial to proceed with caution when selecting and utilising specific games, ensuring that the selected games have been thoroughly assessed for their educational effectiveness and alignment with learning objectives.
URI: http://hdl.handle.net/10553/124010
ISSN: 2386-3374
DOI: 10.20420/ElGuiniguada.2023.632
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 32, p. 79-92, (2023)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (830,84 kB)
Show full item record

Page view(s)

89
checked on May 18, 2024

Download(s)

28
checked on May 18, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.