Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/124009
Title: Aulas temporales de adaptación lingüística (ATAL)
Other Titles: Temporary linguistics adaptation classrooms (ATAL)
Authors: Galloso Camacho, María Victoria
Editors: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, null
UNESCO Clasification: 5701 Lingüística aplicada
570111 Enseñanza de lenguas
Keywords: Inmersión
Inmigración
Aprendizaje de la lengua
Inmmersión
Immigration, et al
Issue Date: 2023
Journal: El Guiniguada 
Abstract: El sistema educativo español y andaluz debe seguir respondiendo con políticas de apoyo e integración a las necesidades educativas que presenta el alumnado inmigrante. Con el fin de apoyar la adquisición de competencias lingüísticas y comunicativas del alumno desconocedor de nuestro idioma, se crearon en Andalucía las Aulas Temporales de Adaptación Lingüística (ATAL). Este programa será el encargado de acoger en nuestros centros públicos andaluces al alumnado inmigrante con desconocimiento del español como lengua vehicular. El objetivo de este artículo es abordar lo que dispone la ley en aquellos casos en los que los alumnos de origen extranjero no presenten el dominio necesario del español como lengua vehicular; qué actuaciones prevé la Junta de Andalucía en nuestro caso; y cómo se afronta la enseñanza de español como lengua extranjera para este colectivo minoritario en el programa ATAL.
The Spanish and Andalusian educational system must continue responding with support and integration policies to the educational needs presented by immigrant students. In order to support the acquisition of linguistic and communicative skills of the student unfamiliar with our language, the Temporal Classes of Language Adaptation (ATAL classrooms) were created in Andalusia. This program will be responsible for hosting immigrant students in our Andalusian public centers with no knowledge of Spanish as a vehicular language. The objective of this article is: to address what is provided by law in cases where students of foreign origin do not present the necessary mastery of Spanish as a vehicular language; what actions the Junta de Andalucía envisages in our case; and how the teaching of Spanish as a foreign language is dealt with for this minority group, in in the ATAL programme.
URI: http://hdl.handle.net/10553/124009
ISSN: 2386-3374
DOI: 10.20420/ElGuiniguada.2023.629
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 32, p. 27-37, (2023)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (547,55 kB)
Show full item record

Page view(s)

344
checked on Nov 1, 2024

Download(s)

147
checked on Nov 1, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.