Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/120811
Title: Análisis de errores y variables sociolingüísticas: cómo escriben los estudiantes de primer año de universidad
Other Titles: Sociolinguistic variables and error analysis: how do the first-year university students write
Authors: Valdés León, Gabriel 
UNESCO Clasification: 5701 Lingüística aplicada
5705 Lingüística sincrónica
Keywords: Escritura disciplinar
Escritura académica
Formación de profesores
Didáctica de la lengua
Análisis de errores, et al
Issue Date: 2022
Journal: Onomazein 
Abstract: En la educación superior, existe preocupación por el desarrollo de las competencias de escritura, preocupación que en Chile se agudizó al obtener los resultados de la Evalua- ción Nacional Diagnóstica de la Formación Inicial Docente (END) aplicada a estudiantes de niveles terminales de carreras de Pedagogía. Este estudio de caso pretende identificar el estado actual del nivel de escritura de los estudiantes de primer año de Pedagogía de una universidad chilena y las dimensiones que resulta necesario fortalecer a lo largo de su proceso formativo. Para ello, se comparan los resultados obtenidos por este grupo con los que alcanzaron los alumnos de esa misma carrera en la END, a través del método de análi- sis de errores y considerando cuatro factores que inciden en el aprendizaje. Los resultados señalan que los alumnos de primer año se encuentran en los niveles de desempeño más bajos y que los errores de sus textos se concentran en los planos estructural y ortográfico.
In higher education, there is concern for the development of writing skills, a concern that was exacerbated in Chile when obtaining the results of the National Diagnostic Assessment of Initial Teacher Education applied to students of terminal levels of Pedagogy careers. This case study aims to identify the current status of the writing level of first-year Pedagogy students at a Chilean university and the dimensions that are necessary to strengthen the length of the training process. To do this, the results obtained by this group are compared with those obtained by the students of the same degree program at the National Diagnostic Assessment, through the method of error analysis and four factors that affect learning. The results indicated that the first-year students are in the lowest performance levels and the errors in their texts are concentrated in the structural and orthographic planes.
URI: http://hdl.handle.net/10553/120811
ISSN: 0718-5758
DOI: 10.7764/onomazein.58.12
Source: Onomazein [ISSN 0718-5758], v. 58, p. 222-244, (Diciembre 2022)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (1,25 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.