Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/120029
Title: Competencia comunicativa en educación superior: hacia una evaluación diagnóstica integral
Other Titles: Communicative competence in higher education: towards a comprehensive diagnostic evaluation
Authors: Valdés León, Gabriel 
González Riffo, Javier
Molina Olivares , Mario
UNESCO Clasification: 5701 Lingüística aplicada
5705 Lingüística sincrónica
Keywords: Discoursive competence
Academic literacy
Lexical competence
Reading comprehension
Written production, et al
Issue Date: 2022
Journal: Logos-Revista De Linguistica Filosofia Y Literatura 
Abstract: The aim of this paper is to diagnose the sufficiency of first-year pedagogy students' discoursive competence, considering lexical, reading comprehension and written competences. Whit this objective, three instruments were designed and adapted, one for each competence: lexical availability test, reading comprehension test and rubric to evaluate an argumentative writing task. Among the main findings, it stands out that the highest performance corresponds to performance in reading, over writing and lexicon, respectively. It is concluded that the obtained results allow classifying the performances in initial levels and that, although it is not possible to speak of the existence of a correlation, the closest links are between reading-writing, lexicon-writing and lexicon-reading, respectively.
Este trabajo tiene como objetivo diagnosticar el estado de la competencia comunicativa en estudiantes de primer año de pedagogía, considerando las competencias léxica, de comprensión lectora y de producción escrita. Para ello, en el marco de un estudio de caso, se diseñaron y adaptaron tres instrumentos, uno para cada competencia: test de disponibilidad léxica, test de comprensión lectora y rúbrica para evaluar una tarea de escritura argumentativa. Dentro de los principales hallazgos, destaca que el rendimiento más alto corresponde al desempeño en lectura, por sobre escritura, quedando el desempeño léxico en tercer lugar. Se concluye que los resultados obtenidos permiten clasificar los desempeños en niveles iniciales y que, si bien no es posible hablar de la existencia de una correlación, los vínculos más estrechos se presentan entre lectura-escritura, léxico-escritura y léxico-lectura, respectivamente.
URI: http://hdl.handle.net/10553/120029
ISSN: 0716-7520
DOI: 10.15443/RL3207
Source: Logos-Revista De Linguistica Filosofia Y Literatura [ISSN 0716-7520], v. 32 (1), P. 106-119, (2022)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (245,45 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.