Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/119825
Title: La lectura de mapas ¿Una competencia pendiente en los estudiantes de turismo?
Other Titles: Map reading: a pending competence at the tourism students?
Authors: Parreño Castellano, Juan Manuel 
Rodríguez Rodríguez, Mercedes Ángeles 
González Herrera, Manuel Ramón 
Jiménez Barrado, Victor 
UNESCO Clasification: 54 Geografía
531290 Economía sectorial: turismo
Keywords: Lectura de mapas
Cartografía
Estudiantes universitarios
Grado en Turismo
Pensamiento Geográfico, et al
Issue Date: 2022
Project: Proyecto de Innovación Educativa “Aprender a leer los mapas para comprender el territorio” (PIE 2021-55) que está financiado por la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
Journal: Human Review : International Humanities Review = Revista Internacional De Humanidades 
Abstract: La lectura de mapas es una competencia pendiente para los estudiantes universitarios. Es el caso de los del Grado en Turismo de las universidades de Las Palmas de G.C., en España, y Autónoma de Juárez, en México, que usan los mapas para la comprensión de la realidad turística sin que hayan adquirido una alfabetización cartográfica suficiente.Esta comunicación presenta un diagnóstico del pensamiento geográfico de este alumnado centrado en las capacidades de localización, interpretación y análisis relacional de variables territoriales. Se ha corroborado que solo alcanzan un nivel descriptivo y que es necesario poner en macha estrategias didácticas específicas.
Map reading is a pending skill for college students. That is the case of the students of the Degree in Tourism from the universities of Las Palmas de G.C., in Spain, and Autónoma de Juárez, in Mexico, who use maps to understand the tourist reality without having acquired sufficient cartographic literacy. This communication presents a diagnosis of the geographical thinking of these students focused on the abilities of location, interpretation, and relational analysis of territorial variables. It has been confirmed that they only reach a descriptive level and that it is necessary to implement specific didactic strategies.
URI: http://hdl.handle.net/10553/119825
ISSN: 2695-9623
DOI: 10.37467/revhuman.v11.3994
Source: Human Review. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades [EISSN 2695-9623], v. 11 (Monográfico), (Enero 2022)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (1,18 MB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.