Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/119825
Title: | La lectura de mapas ¿Una competencia pendiente en los estudiantes de turismo? | Other Titles: | Map reading: a pending competence at the tourism students? | Authors: | Parreño Castellano, Juan Manuel Rodríguez Rodríguez, Mercedes Ángeles González Herrera, Manuel Ramón Jiménez Barrado, Victor |
UNESCO Clasification: | 54 Geografía 531290 Economía sectorial: turismo |
Keywords: | Lectura de mapas Cartografía Estudiantes universitarios Grado en Turismo Pensamiento Geográfico, et al |
Issue Date: | 2022 | Project: | Proyecto de Innovación Educativa “Aprender a leer los mapas para comprender el territorio” (PIE 2021-55) que está financiado por la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria | Journal: | Human Review : International Humanities Review = Revista Internacional De Humanidades | Abstract: | La lectura de mapas es una competencia pendiente para los estudiantes universitarios. Es el caso de los del Grado en Turismo de las universidades de Las Palmas de G.C., en España, y Autónoma de Juárez, en México, que usan los mapas para la comprensión de la realidad turística sin que hayan adquirido una alfabetización cartográfica suficiente.Esta comunicación presenta un diagnóstico del pensamiento geográfico de este alumnado centrado en las capacidades de localización, interpretación y análisis relacional de variables territoriales. Se ha corroborado que solo alcanzan un nivel descriptivo y que es necesario poner en macha estrategias didácticas específicas. Map reading is a pending skill for college students. That is the case of the students of the Degree in Tourism from the universities of Las Palmas de G.C., in Spain, and Autónoma de Juárez, in Mexico, who use maps to understand the tourist reality without having acquired sufficient cartographic literacy. This communication presents a diagnosis of the geographical thinking of these students focused on the abilities of location, interpretation, and relational analysis of territorial variables. It has been confirmed that they only reach a descriptive level and that it is necessary to implement specific didactic strategies. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/119825 | ISSN: | 2695-9623 | DOI: | 10.37467/revhuman.v11.3994 | Source: | Human Review. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades [EISSN 2695-9623], v. 11 (Monográfico), (Enero 2022) |
Appears in Collections: | Artículos |
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.