Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/117264
Title: “Bailamos nuestra Isa”. Ejemplo de una unidad didáctica para sexto de Primaria
Other Titles: “We dance our Isa”. Example of a didactic unit for sixth grade of Primary school
Authors: Carrillo López, Pedro José
UNESCO Clasification: 5801 Teoría y métodos educativos
620302 Baile, coreografía
Keywords: Baile
Isa
Cultura
Educación física
Dance, et al
Issue Date: 2022
Journal: El Guiniguada 
Abstract: En los centros educativos existe un deficiente uso del baile. En concreto del baile infantil tradicional. Por ello, en este artículo se lleva a cabo una ejemplificación de una unidad didáctica “Bailamos nuestra Isa” para el conocimiento y desarrollo de la Isa, un baile canario que constituye uno de los tres géneros más importantes del folclore musical de las Islas Canarias desde, aproximadamente, el año 1700. Esta unidad didáctica está adaptada a sexto nivel de primaria y planteada desde el área de Educación Física. En la misma, se realizan cinco sesiones vertebradas por el método natural evolutivo que tiene la intención de mejorar la comunicación del alumnado, así como la estructuración de su personalidad. Estas sesiones están integradas en la programación general anual y en sintonía con el proyecto educativo del centro. Esta propuesta didáctica tiene como finalidad ser un guía para el docente de Educación Física y que contribuya tanto al desarrollo de una de las manifestaciones culturales más importantes del pueblo canario como al desarrollo integral del alumnado.
There is a deficient use of dance in educational centres. Specifically the traditional children's dance. For this reason, in this manuscript an exemplification of a didactic unit "We dance our Isa" is carried out for the knowledge and development of the Isa, a Canarian dance that constitutes one of the three most important genres of the musical folklore of the Canary Islands since, approximately, the year 1700. This didactic unit is adapted to the sixth year of primary school and is based on the area of Physical Education. It includes five sessions based on the natural evolutionary method, which aims to improve pupils' communication and the structuring of their personality. These sessions are integrated into the general annual programme and are in line with the school's educational project. This didactic proposal aims to be a guide for the Physical Education teacher and to contribute to the development of one of the most important cultural manifestations of the Canarian people as well as to the integral development of the pupils.
URI: http://hdl.handle.net/10553/117264
ISSN: 2386-3374
DOI: 10.20420/ElGuiniguada.2022.511
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 31, p. 133-148, (2022)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (439,49 kB)
Show full item record

Page view(s)

162
checked on May 26, 2024

Download(s)

85
checked on May 26, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.