Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/117264
Title: | “Bailamos nuestra Isa”. Ejemplo de una unidad didáctica para sexto de Primaria | Other Titles: | “We dance our Isa”. Example of a didactic unit for sixth grade of Primary school | Authors: | Carrillo López, Pedro José | UNESCO Clasification: | 5801 Teoría y métodos educativos 620302 Baile, coreografía |
Keywords: | Baile Isa Cultura Educación física Dance, et al |
Issue Date: | 2022 | Journal: | El Guiniguada | Abstract: | En los centros educativos existe un deficiente uso del baile. En concreto del baile
infantil tradicional. Por ello, en este artículo se lleva a cabo una ejemplificación de
una unidad didáctica “Bailamos nuestra Isa” para el conocimiento y desarrollo de la
Isa, un baile canario que constituye uno de los tres géneros más importantes del
folclore musical de las Islas Canarias desde, aproximadamente, el año 1700.
Esta unidad didáctica está adaptada a sexto nivel de primaria y planteada desde el área
de Educación Física. En la misma, se realizan cinco sesiones vertebradas por el
método natural evolutivo que tiene la intención de mejorar la comunicación del
alumnado, así como la estructuración de su personalidad. Estas sesiones están
integradas en la programación general anual y en sintonía con el proyecto educativo
del centro. Esta propuesta didáctica tiene como finalidad ser un guía para el docente
de Educación Física y que contribuya tanto al desarrollo de una de las
manifestaciones culturales más importantes del pueblo canario como al desarrollo
integral del alumnado. There is a deficient use of dance in educational centres. Specifically the traditional children's dance. For this reason, in this manuscript an exemplification of a didactic unit "We dance our Isa" is carried out for the knowledge and development of the Isa, a Canarian dance that constitutes one of the three most important genres of the musical folklore of the Canary Islands since, approximately, the year 1700. This didactic unit is adapted to the sixth year of primary school and is based on the area of Physical Education. It includes five sessions based on the natural evolutionary method, which aims to improve pupils' communication and the structuring of their personality. These sessions are integrated into the general annual programme and are in line with the school's educational project. This didactic proposal aims to be a guide for the Physical Education teacher and to contribute to the development of one of the most important cultural manifestations of the Canarian people as well as to the integral development of the pupils. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/117264 | ISSN: | 2386-3374 | DOI: | 10.20420/ElGuiniguada.2022.511 | Source: | El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 31, p. 133-148, (2022) |
Appears in Collections: | Artículos |
Page view(s)
162
checked on May 26, 2024
Download(s)
85
checked on May 26, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.