Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10553/117263
Title: | La transformación de personajes femeninos en poesía experimental. Hacia una reflexión sobre la feminidad en el aula | Other Titles: | Female characters transformation into experimental poetry. Towards a reflection on femininity in the clasroom | Authors: | Contreras Barceló, Elisabet | UNESCO Clasification: | 630909 Posición social de la mujer 6202 Teoría, análisis y crítica literarias |
Keywords: | Poesía Literatura infantil y juvenil Feminismo Poetry Children's and youth literature, et al |
Issue Date: | 2022 | Journal: | El Guiniguada | Abstract: | La presente propuesta se enmarca en las investigaciones sobre las posibilidades de
aprendizaje que ofrece la creatividad en la educación literaria de docentes en
formación. Se trata de una experiencia de innovación en la que los estudiantes debían
partir del análisis de un personaje femenino de la LIJ y de los postulados de didáctica
de la literatura trabajados, para transformar dicho personaje en poesía experimental y
acompañarlo de una propuesta didáctica para un contexto educativo determinado. A lo
largo del proceso creativo reflexionaron sobre distintos temas sociales y filosóficos,
entre los cuales tuvieron un papel destacado las cuestiones de género. A partir de la
triangulación de los datos cualitativos recogidos se pudo verificar la provechosa
relación entre creación y pensamiento crítico en un contexto de educación literaria, así
como observar de qué manera los personajes femeninos impulsaron la reflexión sobre
la igualdad de género, la feminidad y el feminismo. This proposal is part of the research on the learning possibilities offered by creativity in literary education of teachers in training. It is an experience of innovation in which the students had to start from the analysis of a female character of children’s literature and the postulates of didactics of the literature studied, to transform the character into experimental poetry and accompany it with a didactic proposal for a determined educational context. Throughout the creative process they reflected on different social and philosophical issues, among which gender issues played a prominent role. From the triangulation of the qualitative data collected, it was possible to verify the beneficial relationship between creation and critical thinking in a context of literary education, as well as to observe how the female characters promoted reflection on gender equality, femininity and feminism. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/117263 | ISSN: | 2386-3374 | DOI: | 10.20420/ElGuiniguada.2022.510 | Source: | El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 31, p. 119-132, (2022) |
Appears in Collections: | Artículos |
Page view(s)
37
checked on Jan 20, 2024
Download(s)
6
checked on Jan 20, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Share
Export metadata
Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.