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http://hdl.handle.net/10553/117261
Title: | Testing Conversational Implicature in the TOEIC Examination | Other Titles: | Investigando la Implicatura Conversacional en el Examen de TOEIC | Authors: | Martínez Celis, Andrea Maíz Arévalo, Carmen |
UNESCO Clasification: | 570111 Enseñanza de lenguas 580106 Evaluación de alumnos |
Keywords: | Competencia pragmática Enseñanza de lenguas Exámenes oficiales Pragmatic competence Language teaching, et al |
Issue Date: | 2022 | Journal: | El Guiniguada | Abstract: | La incorrecta inferencia de la implicatura conversacional puede conducir a
malentendidos entre los interlocutores que comparten la misma primera lengua (L1), y
conlleva un mayor esfuerzo al aprender una segunda lengua (L2). Por esta razón, debe
abordarse en los cursos de segundas lenguas (L2). Sin embargo, enseñar a los
alumnos a inferir el significado pragmático correctamente cuando se enfrentan a la
implicatura conversacional plantea la cuestión de cómo probar si la han inferido
debidamente. Este artículo se centra en el examen TOEIC (Test of English for
International Communication) en un grupo de cincuenta estudiantes universitarios
que han realizado la última versión del examen, donde se incluyen implicaturas
conversacionales en las secciones de Listening y Reading. Los resultados muestran
que los estudiantes parecen obtener mejores resultados en comprensión auditiva que
en lectora gracias a las señales paralingüísticas. La comprensión lectora podría
mejorarse mediante una instrucción explícita y una mayor competencia lingüística. The incorrect inference of conversational implicature might lead to misunderstandings among interlocutors who share the same L1, and it entails an extra degree of effort when learning an L2. For this reason, it should be tackled in L2 courses. However, teaching learners to infer pragmatic meaning correctly when faced with conversational implicature raises the question of how to test whether they have inferred it properly. This paper focuses on the TOEIC examination (Test of English for International Communication) in a group of fifty university students who have taken the latest version of the exam, where conversational implicatures are included in the Listening and Reading sections. Results show that learners seem to perform better in the Listening than in the Reading thanks to paralinguistic cues. Reading comprehension could be improved through explicit instruction and a higher level of linguistic competence. |
URI: | http://hdl.handle.net/10553/117261 | ISSN: | 2386-3374 | DOI: | 10.20420/ElGuiniguada.2022.508 | Source: | El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 31, p. 91-100, (2022) |
Appears in Collections: | Artículos |
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